Smala vägar, trixiga svängar och gästspel i Södertälje-trafiken

I torsdags och fredags körde jag dubbel-lektioner - tre timmar styck. Jag hade kunnat få ytterligare en timme eftersom en elev klarat sin uppkörning, men dessvärre hade jag bokat in på ett telefonmöte - så det gick inte vägen. Men så är det ibland. Nu handlar det mest om att få mil under gaspedalsfoten, eller hur man säger. Få in svängarna i blodet. Visa var bussen ska vara. Veta var jag har bussen. Instruktörerna pratar om att de har många elever som väntar på uppkörning, så nu åker de bara runt med oss. Min instruktör har dock alltid en pedagogisk baktanke - så i torsdags for vi till Södertälje...


Jag började torsdagens lektion med en säkerhetskontroll. Fyllde i färdskrivarblad. Instruktören kom och sa att idag ska det bli en lite annorlunda lektion. Vi ska köra landsväg. Så jag backar ut bussen, får väja för ett vägarbete som utförs på området, gör sedan det sista av säkerhetskontrollen och åker iväg. Vi kör upp på E4:a söderut - mot Helsingborg. Instruktören berättar att det blivit strul med uppkörningarna och att de inte kommer kunna få fram tider än på några veckor. Även inspektörerna behöver semester. Men sedan ska de förhoppningsvis köra ett uppsamlingsheat. Under tiden får vi rulla på i vår övningsbuss...

image29

Svänger av motorvägen och kör upp på gamla Södertäljevägen. Lite annorlunda - vägen är ju smalare än motorvägen så jag är nog med att hålla koll på högerhjulet. Kör i de tillåtna 50 km/h. Ska hålla mot Vällinge och svänger i lite för hög hastighet, men det går bra. Smal väg. Svänger vänster in på ännu smalare väg. Och nu är vi på landet. Har aldrig kört här med personbil och nu rattar jag en 12 meters röd linjevagn med halvturistsäten. Instruktören sitter och hoppas på möten - gärna med lastbilar - men vi får inte mer än två möten - personbilar. Blir dock ändå att parera för trädstammarna i allén och hålla till höger innan 90° kurvorna innan backkrönen. Efter ett tag kör vi ut på en större väg och sedan en ännu större. Vips är vi inne i Södertälje.

I Södertälje kör vi lite olika rundor - svänger upp i bostadsområden, ner i centrum. Vi glider runt i ungefär 40 minuter innan vi tar en paus vid vägkanten. Kollar in Södertälje-trafikens (Swebus) MAN Lion City ledbussar, som är mycket snygga. Jag kommer fram till att det som gör dem så snygga är den stilrena designen, röda färgen i kombination med tonade rutor. Frågar om Busslink ska köpa in några sådana, men det vet inte instruktören - han har inte hört något om det i varje fall. Efter en kvarts paus rullar vi vidare genom områden där busstrafiken är avstängd på grund av stenkastning. Rullar ut på E4:an igen tillbaka mot Stockholm. Erfarenheten jag får är att jag klarar av att svänga i korsningar om de så är i Solna eller Södertälje - och jag får en mycket bra känsla för bussen tack vare de smala vägarna. Kan tänka mig att det liknade att köra en helturistare på den skånska slätten - på en allé fram till en gård. Och det är ju aldrig fel.

(Forts. följer)


Några tankar
När jag tar ut färdskrivarbladet visar det sig att vi har kört 9,1 mil. Inte så illa, och det känns att lektionerna gör att jag blir säkrare bakom ratten. Att vara säker får dock inte övergå i övermod, men förhoppningsvis har lektionerna lärt mig det. Instruktören lovade mig att jag skulle få prova korsningen som jag skrev om i förra inlägget igen, för att se om mina teorier stämde. Den pedagogiska baktanken med torsdagens lektion var att få köra så mycket som möjligt, prova olika korsningar och vägar för att bli säkrare.





image28

Bildtext: På grund av semester på Vägverket dröjer det lite innan jag får skylta om till 2,3,4 - 44 eller 47. Ej i trafik sammanfattar sommarjobbet rätt så bra än så länge. Trots det är jag i trafik varje dag. Men det är en annan historia - eller rättare sagt den historia jag skriver i denna blogg just nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.