Uppladdning inför uppkörningen

För två veckor sedan var det långt till uppkörningen. Nu närmar den sig lika snabbt som en skylt på vänstersida vid vänstersväng med en 12 meters buss. Varje dag sedan i söndags har jag funderat över uppkörningen. Det har varit tankar om alltifrån att den kommer gå superbra tills att det kommer att bli katastrof. I mina drömmar om bussföraryrket har brist på uppsikt i speglar vi uppkörning aldrig haft en framträdande roll. Nitiska inspektörer som kuggar vid minsta skyltnuddning har inte heller funnits med där rosa bussar glider omkring på ljusblåa moln. Uppladdningen inför uppkörningen har börjat.

I dessa tider före uppkörningen dyker inspektörerna från svunna tider upp i mitt medvetande - jag minns de första inspektörerna jag mötte. Den första som, i mitt dåvarande tycke, kuggade mig efter en nästan prickfri-körning. Den andra som godkände mig trots att jag stannade framför en utfart vid förarbyte. Den tredje, när jag tog mitt lastbilskort, som sa att jag aldrig kommer att vara en trafikfara med lastbil. Hur kommer denna inspektör att vara? Hur kommer uppkörningen att gå...

Jag vet att jag kanske oroar mig för mycket. Men jag tror att en del av min uppladdning är att på något sätt inte ta ut busskortet i förskott. Det handlar om ren och skär bedömning av min körning just där och just då. Jag kan ha en dålig dag. Jag kan ha en dålig... ursäkt också. Jag vet ju hur man manövrerar med en buss i många olika situationer, men det jag upptäckt och nu måste jobba på de sista dagarna är att ta det lugnt i kurvor och korsningar, stanna upp, och titta extra noga på alla märken. Jag måste säkerställa att jag ser och hinner läsa skyltarna innan svängen. Det verkar inte bara som att det är jag som har problem med detta, en person jag pratade med sa att först lär man sig manövrera, sedan är det svåra att hålla koll på skyltar - att hinna se det som är viktigt. Att hinna se vad som är viktigt.

I förra veckan gav min instruktör tipset att jag skulle stanna till innan jag svänger och riktigt läsa skyltarna. Det måste jag göra! Det är ofta som skyltarna sitter precis när den nya gatan börjar och jag missar då att se dem... Kanske det som kan räknas som hetsig körning vid en uppkörning? En skylt är kanske ok att missa, men att göra det regelbundet leder tids nog till regelvidrig körning. Små enkla tips, som är viktiga att tänka på vid uppkörning.

För 14 år sedan när jag körde upp för personbil första gången hade jag övningskört rätt länge. Jag var säker på att klara kortet, det gick ju så bra, flöt på - visst kunde jag köra bil. Min körlärare kommenterade den näst sista lektionen att jag körde som om jag redan hade körkort - jag tog chanser, gasade när trafiksignalen riskerade att slå om till rött, och trivdes superbra bakom ratten. Vid slutet av uppkörningen trodde jag att jag var godkänd. Istället säger inspektören att jag är underkänd och jag visste inte vad jag skulle göra. Anledningen till underkännandet var att jag körde för hetsigt, att jag tog chanser, att jag trots att jag inte gjorde några riktiga fel eller förseelser körde för likt personer som redan har körkort. Jag körde likadant som under den näst sista lektionen. Jag inser idag att det inte var en prickfri körning. Nästan i "nästan prickfri" var rätt viktigt, inte minst för att jag nog inte var riktigt redo den dagen... Mitt stora misstag var att jag tog godkänt för givet. Visst ska jag vara självsäker, men inte dumdristig. Jag hoppas att jag lärt mig något av detta till uppkörningen....

Uppladdning inför uppkörning valde jag att kalla detta inlägg. Frågan är om inte min uppladdning är mer som en nerladdning, att inte ta ut något i förskott. Att inte prova uniformen som jag hämtade ut igår. Att inte drömma för mycket om de blåa skinande ledvagnar som står i Söderhallen. Att lägga till ett om - när jag borde säga när - jag klarar busskortet. En nerladdande uppladdning inför uppkörningen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.