"Är du en sån där som tar bilder på bussar?"

Häromdagen när jag åkte buss - en Scania Omnilink med tre axlar, varav bakaxlarna placerade i boggi med den bakersta axeln svängbar, satt jag och funderade över axeltryck och bruttovikt - min nya vardag. Jag frågade busschauffören om bussen var ny. Han sa att den var relativt ny, några månader gammal. Jag frågade honom vidare om hur den var att köra, hur svängradien påverkades av boggin. Han svarade vänligt och vi hade ett rätt bra samtal om bussens beskaffenhet och Volvo vs Scania. Han berättade att han kört buss i Handen tidigare. Innan jag gick av frågade han: "Är du en sån där som tar bilder på bussar?" - jag svarade att jag höll på busskort. Han sa "Jag förstår".

Att prata med busschaufförer är något jag gjort i hela mitt liv - i varje fall från det att jag gick i trean på grundskolan. Min "bästis" och jag spenderade åtskilliga timmar på Ropsten i Stockholm och Gåshaga på Lidingö - dregglandes över bussarna. Redan på den tiden var jag intresserad av bussar i förhållande till bussföraryrket, men det är först idag som jag kan sätta ord på det intresset. Då var det "Hur är det att köra buss" och "får vi följa med en tur?". Vi åkte mycket och min bror har sedemera berättat att vi blev ökända som gratisåkare. Inte för att vi brydde oss, fick vi bara åka med en gammal röd Scania med vikdörrar blev vi eld och lågor. Det var ju aldrig tal om att vi inte betalade när vi skulle någonstans - men när resan var målet åkte vi gärna gratis...

Jag tror att vissa busschafförer tyckte det var kul att vi pratade med dem och intresserade oss för deras arbete. Andra tyckte nog bara att vi var superjobbiga - som chauffören som var mer intresserad av att köpa en halv falukorv än att låta oss leka med tryckluftsdörrarna. Men vi fick i varje fall många mil i gamla och nya Scanior.

Den första gången på garaget i Hornsberg stod en vit Omnilink (med tre axlar, varav bakaxlarna placerade i boggi med den bakersta axeln svängbar) utanför garaget. Instruktören berättade att hon var jätteintresserad av bussar, att man tittar lite extra så snart det kommer en ny buss. I det här fallet är det en sådan buss som testas med boggi för att gå i trafik i innerstaden. Jag tänkte bara, wow vad rätt jag har kommit.

Är jag en sån där som tar bilder på bussar? Jo, det händer - men framförallt vill jag skapa min egen kunskap om bussföraryrket. Jag är en sån där som tar busskort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.