En torsdagslektion på bussförarskolan: Busskörning, funktionskunskap och bussförarvett

Utbildningen har pågått i ungefär sex veckor. Jag har klarat teorin och nu är det körning som gäller för hela slanten. I torsdags hade jag ett enkelpass med G. Kom till Busslink 14.00 och började passet först kl 14.30, så jag hade gott om tid att göra säkerhetskontroll. Det blev ytterligare en lektion i busskörning, funktionskunskap och bussförarvett.




Funktionskunskap
Vis av förra lektionens misslyckade start av motorn kollade jag att luftslangen var urdragen. Ställde in speglarna ordentligt. Startar motorn - provar dörrarna. Går ut och kollar lysen. Några lampor lyser inte, men ingen trafikfara. Klämskyddet fungerade dock.

G kom och började med att ställa en funktionsfråga - om turbon. Jag lyckades svara på frågan, att turbon används för att öka effekten i motorn - och drivs av avgaser. Detta sker genom att ett hjul pressar in mer luft och att spridarna och insprutningspumpen samtidigt ger propotionellt lika mycket bränsle. Vi gick bak till motorn så att jag fick öva på att visa var de olika sakerna satt. Inte för att jag behöver veta det i daglig Busslink-trafik, men som sagt behörigheten gäller alla bussar (med automatlåda). Inspektören kan mycket väl tänkas säga till mig att visa var saker sitter och förhöra mig på funktionsfrågor bak vid motorn. Jag lyckades dock svara på frågorna om turbon och G underströk vikten av att inte stänga av turbon för snabbt. "Om du kör på motorvägen och ska köpa glass", sa G "du svänger av och stannar motorn direkt. Gör inte det, för turbon smörjs av motorolja som slutar cirkulera om motorn stängs av. Den skär inte direkt, men slits onormalt mycket. Om du ska köpa glass, för glass är viktigt, låt motorn gå på tomgång en minut så att turbon får varva ner..."

När G var nöjd sa jag att turbon kunde jag, men bränslet var jag mer osäker på - så vi gick igenom det också. Fick en bra förevisning och väldigt pedagogiskt visade G de olika filtren. Pratade om hur överskottsbränsle fördes tillbaka till tanken och varför - för att smörja och kyla spridarna... Pratade om soppatorsk - vilk

Väl tillbaka på förarplatsen satte jag mig. G visade mig färdskrivaren och talade om vad jag skulle skriva på de olika delerna av bladet. Han berättade att man behöver färdskrivarblad under uppkörningen, därför kommer de öva upp färdigheten att fylla i sådana under kommande lektioner. Om linjen är under 50 km behöver man inte färdkskrivare, men som Busslink-förare kan man köra chartrade bussar och då krävs det plötsligt.

Spärrventilen hade löst ut när jag gjorde säkerhetskontrollen, så jag försökte lossa den. G gjorde mig uppmärksam på att P-bromsen inte släppt, lampan lyste fortfarande. Var tvungen att slanga bussen - sätta in slangen - för att få upp arbetstrycket till över 4,5 bar. (G sa - ring inte Trafikledningen innan du kollat spärrventilen) Men när det väl var ok var det bara att backa tillbaka, testa färdbroms, dörrbroms och p-broms i låg hastighet och svänga ut från garageområdet.


Essingerundan
Jag rätar upp bussen innan rödljuset. G säger att jag ska köra rakt fram, in mot Kungsholmen. Första gången jag kör stadstrafik med buss! Väljer höger körfält, men långt därframme ser jag en bil som svänger ut, så jag skiftar körfält. Framme vid rondellen, som har rödljus i sig, ska jag hålla mot Essingeöarna. Jag har bilar vid sidan och väljer att avvakta att de kör innan jag rullar igång. G tycker det är en bra lösning. Kör vidare och kommer till en högersväng, den går bra - G pratar om att inte ta för mycket plats. Jag har bra plats - men det kan bli för mycket åt sidan också. Kommer fram till en vänstersväng som är lite knepig, släpper bilarna utifrån höger regel och håller på min rätt att köra framför de som kommer från vänster. Svänger när jag är i mitten, det börjar bra. Sedan gör jag en retur-ratt, eller som G säger - vrider tillbaka däcken - och då säger G "nej, nej". Han säger att jag går ju fritt till vänster, då ska jag inte ta ut svängen genom att räta upp bussen. Riskerar att gå på skylten till höger istället och fastna i vad de kallar "ledbuss-fällan". Får återkomma till den... Nåväl, jag fortsätter svängen och det går bra.

Kör vidare. Blinkar vänster när jag korsar mitten av vägen, måste gå ut för en lastbil. Pratar med G om att planera och tänka igenom. Ligger lite för nära högerkanten så att jag slår i trädgrenar, som jag inte sett. G säger - det går väl bra när det är så små grenar, men tänk på höjden också! Svänger tillbaka mot Hornsberg och utan missöden parkerar jag bussen precis kl 16.00. 45 minuter körning, och 45 minuter funktionsbeskrivning. G säger att han ska iväg på semester så nu ska jag köra med K.

Vi pratar vidare om vad han ska göra på sin semester. Han har köpt en husbuss och ska åka ut på semester. En gammal volvobuss, som skolan ägde tidigare. Jag frågar om han lastbilsregistrerat den, men tydligen inte - den räknas som personbil - en tung personbil - klass B2. En personbil med totalvikten 11700 kg...

Några tankar

G tror att jag kanske är klar med körkortet tills han kommer tillbaka, vi får väl se tänkte jag. Men G sa "Du tävlar bara mot dig själv" och inspektören ska bara se till att jag kan köra så bra att jag kan öva själv framöver - inte vara en fullfjädrad förare - men inte köra mot rött osv.

Det misstag jag gjorde idag var nog mest kurvan där jag gjorde en retur-ratt utan att behöva det. Jag får ta så mycket plats jag behöver, men om jag överdriver anser nog Vägverket att jag behöver mer träning. G kommenterade även retur-ratt K kör mycket med det, men G brukar säga vrid tillbaka däcken (som jag misstänkte). Så mer och mer framstår förra fredagens körning som en produkt av ny instruktör med annat vokabulär, felinställda speglar och en övertro på mina nyvunna busskörningskunskaper. Ingen bra kombination. Men nu känns det som att jag är på rätt väg - mot D-behörighet...

Kommentarer
Postat av: Andreas Ljungqvist

Trevlig blogg, här får jag läsa mer framöver.. Lycka till med busskortet nu från en annan bussförare.. Glöm inte bort www.omnibuss.se/forum där kan du få svar på det mesta..
Mvh
Andreas

2007-06-24 @ 12:49:52
URL: http://www.andreasljungqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.