Snart är teoritorrsimmet över...

Senare idag kommer jag för första gången i mitt liv köra buss (om ingenting oplanerat inträffar, ta i trä osv). Jag har kört lastbil tidigare och det ska bli väldigt spännande att se hur skillnaden är. Bussarna är ju större, längre och nyare än de lastbilar jag kört - dessutom var det några år sedan... Så det ska bli spännande.

Jag hade den sista teorilektionen idag och nu är det kördelen kvar. Uppskrivningen ska jag naturligtvis klara snarast, är lite nervös för den även om jag känner mig laddad som ett tryckluftsbromssystem. Man vet ju inte hur frågorna på Vägverket är jämfört med övningsproven, om min djupinlärning är tillräcklit ytlig för att jag ska klara provet - och tänk om de frågar om definitionen på vilotid (sammanhängade tid om minst tre timmar till eget förfogande) och besvarar den utifrån de gamla reglerna - som finns i boken. Det får liksom inte hända - nä nu är det full gas framåt som gäller - dock inte i bussen där det är en fördel om jag tar det lugnt och bromsar försiktigt genom att använda hjälpbromsen... (för att inte slita på bromsarna onödigt mycket, dessutom är det ju dumt att förlora tryck i matardelen i långa utförslöp).

Teoriandet har lett till lite praktiska förändringar i mitt liv:

1. Jag har börjat titta på vägmärken. Det har jag i och för sig gjort i varje fall sedan jag tog B-kortet, men nu tittar jag än mer noggrant. Försöker tänka och rabbla upp betydelsen för mig själv, lite nördigt så där.

2. Jag har börjat köra mesigt. Jag ser en dubbelspärrlinje och vet att inget hjulpar får överskrida linjen, om det inte är en buss som stannat och står stilla - då får jag överskrida. Men den måste stå still, får ej vara i rörelse. Jag vet att utfartsregeln gäller från vägrenen och att 50% av alla singelolyckor sker med förare som är alkoholpåverkade.

3. På väg till T-bana och containrar tänker jag på kör- och vilotid. Jag vet att jag får köra 4,5 timme ta 45 min paus och därefter köra 4,5 timme igen. Två gånger per vecka får jag dessutom förlänga körtiden 10 timmar genom en extra paus på 45 minuter. Dock får jag ingen kompensation för det.

4. Jag är mer upplyst. Jag vet att sidopositionsljusen ska sitta två meter från axlarna och var sjätte meter. Jag vet att slaglängden på bromsarmarna inte får överstiga 5 cm (det normala är 3,5 - 4 cm). Jag vet att jag måste ha med en 6 kg brandsläckare, att handikappgodkända platser finns omnämnda i registeringsbeviset och att max bruttovikt regleras genom runda märken (om det finns tilläggstavlor är det totalvikten). Dessutom är jag som förare en god kandidat till att påverka koldioxidutsläppen - kör på rull, som läraren sa idag... Bromsa inte i onödan - i varje fall inte med färdbromsarna.

Och till sist - Jag vet att när jag kör SL-buss i linjetrafik gäller oftast helt andra regler... I varje fall om bruttovikter och arbetstider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.