Spegel spegel på bussen där, säg mig var skylten till vänster är

Så var det då dags för ytterligare en lektion - en dubbel med min nye instruktör K som kommer var den jag ska ha fram tills uppkörningen pga semestrar. Jag kom till Busslinkskolan redan på förmiddagen, kl 8 - eftersom det var funktionsteorilektion. Funken - som den kallas - är en del av uppkörningen och dessutom är det bra att veta hur tryckluftssystemet fungerar, vad som gäller för lufttorken och varför en del av dieseln rinner tillbaka genom överströmningsventiler.

Jag hade ältat förra veckans lektion hela helgen - verkligen tänk på retur-rattar och överhäng. Gått igenom varje sväng och tänkt hur jag skulle göra om jag istället för en 2,5 m lång bil kommit där med en 12 m lång buss. Jag har studerat hur andra busschaufförer gör - och sett refuger som borde refuseras - det gör det så komplicerat för busschaufförerna.

Jag kommer till bussen 6766 vid 11.07. Äter en tidig lunchsmörgås innan jag sätter mig på förarplatsen och ställer in allt. D kommer förbi, han ska också köra - och efter att ha bytt några ord går han iväg till en annan buss. Jag försöker starta bussen, men det går inte. K kommer och hälsar. Sätter sig - säger att om bussen inte startar kan det bero på att frontluckan, där man kopplar in luftslangen, inte är stängd. Det är en säkerhet - ska inte kunna gå att backa om bussen är ansluten till luftsystemet på garaget. Har hänt att busschaufförer glömmer det och backar, vilket kan bli dyrt.

Första backningen
Jag hoppar över säkerhetskontrollen, för K vill att vi kommer iväg och kör. Jag säger att jag aldrig har backat med buss och han säger - bra - då får du tar vi det nu. Jag startar motorn, trycker ner bromsen och backar långsamt - säkert 40 meter, fyra busslängder. Tutar innan jag börjar rulla bakåt. Stannar. Lägger i Drive. Gasar försiktigt och så iväg i en vänstersväng. Rätar upp bussen inför porten - det är bäst att gå rakt genom hindret. En grävskopa på högersida står i vägen och hindrar effektivt alla försök att svänga höger. Maskinisten ser mig och flyttar sig. Jag tackar. Svänger. Vi ska mot Solna, så jag lägger mig i högerfil. Blinkar. Svänger när jag ser att bakaxeln passerat hindret.

Essingeleden och Solna
Det går bra. Känns bättre - jag ser mycket mer av det jag vill se i backspegeln. Kör i 70 på Essingeleden. Ner genom tunnel och kommer upp - byter körfält. Ett körfält i taget - titta, blinka, byt, räta upp, titta, blinka och byt. Rätar upp - svänger av mot Solna. Kör igenom en rondell, som inte går så värst bra - jag irriterar det andra körfältet för mycket. Svänger höger och in i ett område jag aldrig varit i. Är tvungen att utnyttja överhänget mycket för att komma in genom den smala passagen, men det går. Jag ser axlarna. Kommer fram till en korsning och ett par som ska gå över visar med handen att de vill släppa förbi mig, så jag vinkar mot dem och glider ut. Kom från höger och en bil som har stannat kör vidare när jag svängt. Svänger lite vänster och höger och kommer så småningom in i ett centrum. Kör långsamt - ser en skylt som varnar för synskadade. Kommer fram till en korsning där det är högerregel - jag kommer från höger. Ser en vit SAAB.

Jag stannar till för jag har inte så hög hastighet. SAAB:en stannar också - jag har ögonkontakt och är övertygad om att han släpper mig, så jag kör ut. Men då kommer han precis framför min nos. Oj då. Instruktören reagerar också - men jag säger att jag resonerade som så att den vita stannade för mig. Instruktören säger att han inte var beredd på den och att jag har rätt eftersom det är högerregel, så hade vi smällt hade det varit den vita bilens fel. Frågan är väl bara vad som hade hänt om jag haft passagerare i bussen och någon ramlat. Bättre att bli påkörd i ett sådant läge än att tvärnita? Hmm, det tål att funderas på.

Kör vidare. Svänger höger, vänster och kommer till det område jag körde i under fredagens lektion. Svänger vänster. Jag ser skylten i vänster spegel - instruktören tycker att jag svänger för tidigt. Han ber mig även utnyttja överhänget - "annars kan jag inte lära dig köra buss", säger han. Jag svänger höger nere i backen och tar samma runda som i fredags. Högervarv - första går bra, andra går bra, tredje går bättre än i fredags. Repeterar. Missar lite men under tredje varvet lossnar det. Jag får plötsligt en känsla för var bussen är någonstans och får beröm. Vi kör vidare och provar ett längre varv. Tunna skivor när jag svänger ut från en gata mot en parkerad bil. 5 cm till godo - så vi fullföljer svängen. Gör en vänstersväng och svänger när jag sitter med axeln i mitten av övergångsstället. Ser att en röd bil smiter förbi mig på fel sida om refugen. Utnyttjar överhänget. Går fritt från skylten - jag ser skylten i vänsterspegeln. Retur-ratt - och tillbaka - svänger tillbaka något för att gå fri för den svängda trottoarkanten. Får beröm. Han tycker att det lossnat - så efter några varv till kör vi vidare.

Vi går vidare - Cirkulationsplatser
Nästa steg är rondellkörning. Och här visar instruktören sig vara väldigt pedagogisk och säger att han är med mig hela tiden - ungefär som en flygledare som pratar ner flygplan. Ta det lugnt, kör långsamt. Svänger vänster - får öva u-svängar i en liten rondell. Principen är - håll mot vänster - gå mot höger - överhäng vid klacken i rondellen - sväng och ha koll på högersidan. När man lämnar rondellen blinkar jag höger och markerar att jag ska lämna rondellen - går mot klacken, inte mot anslutande vägar. Det går bra.

Får stanna vid en busshållplats så att instruktören får visa i de stora rondellerna. Jag åker med och förstår i teorin hur det ska gå gå till. Byter igen. 50 väg, så jag blinkar och får företräde. Ut från hållplats - rätar upp - blinkar och fortsätter till vänster körfält. Svänger. Ut mot höger - ser till att jag inte irriterar det andra fältet - sedan högerblink och ut mot klacken. Lämnar cirkulationsplatsen. U-sväng igen. Det går bra tycker instruktören, han säger att det lossnat nu. Vi åker tillbaka mot Hornsberg och jag klarar till och med den sista mördarkorsningen där jag måste köra rakt fram för att få med bakaxeln och kunna svänga vänster. Tänker - Tänk så lätt det är när man bara vet hur man ska göra. En skön känsla. Parkerar bussen.

K säger att han är nöjd med körningen. Nu har jag gått igenom grunden - från och med nu kan de variera körningen mer - nu gäller det bara att få körvana. Han förhör mig på tryckluftssystemet - det går bra - jag minns en hel del av komponenterna. Han är nöjd och det är en märkbart lättad instruktör som tar i hand och säger att vi ses efter midsommar. Jag säger att jag reflekterat över vad som gick fel i fredags och han förstår - "Ser du inget i backspeglarna är det ju inte så lätt. Jag blev orolig att det inte hände något, att det inte blev någon förbättring - men det kom ju idag istället".

Några tankar

Jag valde att kalla detta inlägg "Spegel spegel på bussen där, säg mig var skylten till vänster är". Det uttrycket speglar - om ordvitsen tillåts - en viktig lärdom som jag också dokumenterat i denna blogg. Speglarna är A och O. Eller som K sa - "Att köra buss handlar lika mycket som att se framåt som att titta bakåt". Kanske var det misslyckade körpasset ändå av godo, att jag skärpte mig och inte körde som om jag kunde köra buss - när jag inte hade full koll alls. Som K sa "Det är de svåra svängarna som du lär dig av, inte de enkla" - så sant.

Jag berättade för K att jag hade funderat på refuger och hur de designas. Jag såg en refug med en skylt och en liten låg pelare frampå häromdagen. Funderade över hur bussarna klarar den refugen. Som ett tecken kom det en buss och jag iakttog hur den chauffören gjorde. Klättrade på trottoaren... När K hörde det var hans kommentar "Vilken amatör. Jag har det lite som yrkesstolthet att aldrig vara på trottoaren - för det går ju att klara av att köra utan det. Du behöver aldrig köra på en trottoar om du planerar körningen".

Men för att överhuvudtaget klara av detta och kunna få någon yrkesstolthet måste jag veta var skylten till vänster är...

image22

Bildtext: En backspegel är inte så dumt - den kan visa var skylten kan stå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.