Tur och retur-ratt, samt skicklighet

Dagens lektion var en lektion i repetition. Istället för G hade jag min andra instruktör. Vi körde en dubbellektion. Instruktören körde ut till Solna och jag bytte plats. Kollade så att speglarna var rätt inställda, ska återkomma till det. Tyckte det verkade ok.

Kollade att allt var fritt och sedan ut med blinkers, iväg i filen. Kör lugnt och stilla. Instruktören säger att jag ska svänga höger och vi kommer sedan fram till en rondell. Instruktören säger att jag kör med hjulen på spärrlinjen, det ser inte bra ut - jag såg faktiskt ingen spärrlinje om jag ska vara ärlig - väldigt svag målning. Nåväl, det gör väl inte saken mindre komplicerad. Jag fortsätter och vi kör upp för en backe till vänster. Rakt fram och så vänster. Här börjar instruktören säga att jag måste ta ut svängen ordentligt. Så jag gör det. Han tycker jag kör för snabbt, så jag bromsar, men sen tycker han att jag kör för snabbt ändå - "långsammare, långsammare, långsammare", säger han. Utnyttjar överhänget och lyckas undvika skylten. Nerför en backe - svänger höger. Sedan höger igen. Han säger åt mig att göra en returratt, och jag fattar inte vad han menar. Så han tar ratten och vrider den för mig.

Kör upp för en backe och svänger. Svänger för tidigt - instruktören säger - returratt! och jag fattar inte alls hur han menar - men glider framåt och så upp på trottoaren. Vi kör vidare och svänger igen. Han säger att det här är grunden i busskörning och särskilt i staden gäller det att utnyttja returratten - retursvängen - för att komma runt. Särskilt om jag ska köra innerstad är det superviktigt. Det går inte så bra så till sist känner jag bara att det här fungerar inte alls - jag får nog hitta på något annat i sommar istället. Han frågar om G har pratat om returratt och jag säger att jag inte vet - visst har vi svängt både höger och vänster, men retursväng är inget jag har hört. Håll ut har jag hört. Men returratt, inte på det sättet instruktören trycker på det - det hade jag med säkerhet kommit ihåg. Han tar fram en bild och visar - känns som att han gått igenom det tidigare - och hur man drar pennan för att förklara hur bussen ska gå. Det går att tänka sig bussen som en penna som är fäst med en nål. Snurrar man pennan sveper radien - dvs i bussens fall - om däcken vrids hålls bakaxeln fast som vore den nålad. Trixet är att utnyttja överhänget och när man kommit tillräckligt långt fram göra en retursväng - dvs rakställa framhjulen (där kom förklaringen). Returratten gör man för att kunna flytta nålen framåt, dra axlarna närmare sig och fortsätta svängen, om man så vill... Jag kör igen.

Efter ett antal varv runt kvarteret får jag till det. Jag fattar hur han menar - gå fritt för skylten, gör en retursväng, glider sakta sakta framåt - fritt bakaxeln och sedan sväng och returratt för att räta upp bussen. Trots detta missar jag lite ibland - kommer för nära kanten - men till slut - när jag även tar ut svängen, dvs går lite åt vänster innan jag börjar svänga, sedan bakom skylten - retursvänger glider långsamt - och sedan tillbaka - så går det. Jag får till och med beröm av instruktören och till slut fungerar det. Jag blir lugnare och lugnare och han står inte framme vid mig beredd att ta ratten hela tiden. Han säger att han är petig, men det är en grund som bara måste sitta - och jag förstår varför.

Instruktören tryckte även mycket på att ta det lugnt. Nästan stå stilla i svängarna, inte gasa på för då försvinner marginalen snabbt. De gånger jag lyckades bäst stod bussen nästan still - och jag hade bromsen nästan nertryckt. Jag tog även ut svängen åt vänster om jag skulle svänga höger. Jag måste även tänka på nerförslut. Och åt höger om jag skulle svänga vänster.

Till slut svängde vi vänster i nederkanten av backen. Tillbaka mot Hornsberg. Hamnade i bilkö, men jag lyckades klara cirkulationsplatser - höll till vänster och sedan följde jag kanten - hade bra koll i högerspegel. Fick köra på Essingeleden och tllbaka till garaget - så helt tokigt kan jag inte ha kört ändå.



Några tankar
Så varför blev det så här - det gick ju så bra i tisdags. Kanske just därför, jag blev lite övermodig och glömde bort mig. Dessutom fick jag inte köra igår, bara göra säkerhetskontroll - och då är det lätt att ringrosten kommer. Detta i kombination med ett nytt språkbruk och inget onödigt beröm blev lite stressande. Det var helt olika instruktörs-stilar. Jag tror att båda passar mig, men jag var inte beredd den nya instruktörens ordval. Returratt kallade G för att utnyttja överhänget - att räta upp - låta bussen gå rakt fram över hindret innan framaxeln nuddar det - det är samma sak, men returratt kanske är ett bra ord. I varje fall vet jag nu vad det innebär och jag har fått grundlig gnuggning i svängar. G pratade om flaggstänger - vilket är en bra liknelse.

I ett tidigare inlägg skrev jag:
"En trafikdelare till höger. Jag gör som jag brukar - kollar vänster och höger - ingen kommer trots skymd sikt. Kollar höger spegel - ingen där - jag kör ut. Det är en skylt på trafikdelaren, så jag lägger överhänget bakom skylten och glider ut i korsningen. Oups, där kom högerkanten lite nära, men jag lyckas - kör vidare. Passerar en busshållplats och passageraren som väntar gör sig i ordning, men jag ignorerar honom - han ser att det är en övningsbuss. 90-graderskurva. G säger att i en sådan kurva måste vi utnyttja motsatt körfält, så jag kollar att det är fritt och kör rakt fram, svänger och oups igen nära kanten - men det går."

Men returratt var ett helt nytt begrepp. Vi har övat momenten och det har gått bra, men retursväng har vi inte pratat om... Det understryker kanske vikten av ett gemensamt språk när man lär sig - om en instruktör inte använder ett ord och en annan använder det hela tiden - och eleven inte vet vad det betyder - då kan det bli prolem. Naturligtivis inte enbart detta - men det visar kanske att saker ibland bara måste drillas in.

Ett skäl till att jag missade så mycket idag tror jag även är att jag misslyckades ställa in speglarna. Inte så att jag inte såg, det gjorde jag, men jag såg inte alltid så mycket av rätt saker. Åtgärd:
  • Vänsterspegeln ska jag ställa längre ut - så att jag ser mer av skyltar som glider förbi på höger sida vid högersväng. Ska även rikta ner den så att jag kan se mer av däcket.
  • Högerspegeln ska jag rikta neråt lite, så att jag ser mer av bakaxeln och kanten. Det var därför jag hade flyt förra gången - inte tur - men att jag kunde se baxaxeln i förhållande till kanten.

Till sist - det händer ibland att bussar sveper över trottoarer när de kör ut från hållplatser. Till exempel i Karlskrona -
slog till en busskur. Länken är ett inlägg på ett forum och de diskuterar hur mycket olika bussar sveper med bakänden - 0,5 m med normal 12 m buss. En förare säger att "Med moderna bussar måste man planera mer". Bra att lägga på minnet - en tankeställare om varför retur-ratt, tur och skicklighet behvös när man kör buss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.