På spaning efter den tid som flytt eller färdskrivare

Sitter här på morgonen och väntar på att Länsstyrelsen ska ha telefontid. Länsstyreslen handlägger körkortstilstånd och de har en månads handläggningstid. Jag har på uppmaning av skolan ringt flera gånger, men det har alltid varit upptaget. Men så - igår kl 10.59 - en minut innan telefontiden tog slut - kopplades jag fram till kö. Så det är alltså dels upptaget, dels telefonkö - känns som att många ringer! Nåväl, jag fick prata med en handläggare som berättade att hon jobbat med ansökningar som kommit in den åttonde maj. Jag lämnade in min den 10:e, men hon uppmande mig ändå att ringa tillbaka och höra idag eller på onsdag. Samtidigt sa hon att det kunde ha gått igenom, så jag kunde ringa Vägverket.

Sagt och gjort - ringde Vägverkets kundtjänst - som på min fråga tyckte det verkade konstigt att Länsstyrelsen inte kunde svara på frågan. Operatören tittade i sina system och såg ingen notering alls om att något ens var på gång, så hon uppmade mig att höra med länsstyrelsen igen.

Sagt och gjort - ringde Länsstyrelsen, nu var klockan 11.15 - så telefontiden var slut. Jag kom i varje fall fram till telefonsvararen som upplyste mig om detta. Eftersom jag var lite skakis efter upplevelsen med Vägverket ringde jag växeln som på ett lagom byråkratiskt sätt manövrerade bort varje önskan om att bli kopplad till körkortsenheten. Man ska ringa på telefontiden. Punkt.



Så nu sitter jag här och undrar om de ens har tagit emot min ansökan som jag lämnade in i receptionen och fick stämplad "mottagen" på. Handläggning är kanske att de har en hög - lägger handen på blanketten - lyfter blanketten, lägger den på skrivbordet, skriver in en kod i databasen som delas med Vägverket - läser igenom ansökan och läkarintyget - kollar i superdatorn efter eventuella förseelser som kan påverka och därefter på ett yrkesmässigt korrekt sätt överväger för och nackdelar med att bevilja körkortstillstånd. Därefter - detta tar några minuter - kryssar de i en ruta i datorstystemet och vips är det godkänt eller ej beviljat.

Detta ska ta fyra veckor. Vissa som ringer till dem får besked direkt att de fått körkortstillstånd beviljat. Andra - oklart varför - får beskedet att det ska ta fyra veckor och att man inte ska ställa frågor innan den perioden har gått. De tredje uppmanar oss att ligga på - bussförare ska skolas, semestervikarier tas fram. Missförstå mig inte - jag tycker det är bra att det görs på ett ordenligt och professionellt sätt, min poäng är nog mest spaningen om att det är byråkratiskt - kanske onödigt tidskrävande...

Tänk om man kunde effektivsera detta - kanske genom en nationell körkortsmyndighet som beviljar tillstånd. Den kan ligga i Piteå eller Sölvesborg, det spelar inte någon större roll, men när du fyller i ditt webbformulär och skriver under med din elektroniska signatur får du direkt besked om att ansökan mottagits. På läkarstationen fyller läkaren i sin version av formuläret direkt i ansökan - rekommenderas/rekommenderas inte. Länsstyrelsen går igenom ansökningarna, de ser alla, men systemet markerar de som är tveksamma. Handläggaren klickar och på en vecka har man fått sitt tillstånd - eller vet om man är i felaktigt tillstånd för att få tillstånd. För faktum är att kraven är rikstäckande - inte länsanknytna. Centralisering är inte alltid av ondo.

Några i kursen har fått körkortstillstånd och tid på vägverket för uppskrivning - dagen efter! Så det är lite ketchupeffekt och jag har lite catchup to do...

Det har gått två och en halv vecka sedan jag lämnade in. Det har känts som en evighet. Men så länge jag inte är i bussen blir denna blogg min färdskrivare... en digital färdskrivare, som används för att spana efter den tid som flytt.

image8

Kommentarer
Postat av: Marika

Många funderingar om busskortet just nu, det kommer gå bra

2007-05-30 @ 07:00:24
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Raymond

Hmm hittade din sida och läste denna artikel, jag står just nu i samma position, genom att vänta på tillståndet så man kan börja köra.. Så fram för en centralisering av tillstånden mm
Tack för en bra blogg.. Den kommer jag att ha nytta av under min väg mot nya körkort..

2007-09-25 @ 13:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.