Kontroll av SMS-biljetternas oläsbara koder, hur går det till?

När han kom till mig sa han: "SMS-biljett?" "Ja, sa jag". Han rev av en pappersbit och sa "Kan du skriva ditt telefonnummer här?". "Javisst", sa jag och gjorde så. "Det är fyror", sa jag och han tog sin mobil och lappen för att gå iväg och ringa. "Ja, hej, det är XXX. Jag behöver kolla en SMS-biljett". Han läste upp mitt nummer. Därefter kom han tillbaka med lappen och sa: "Tack, vi är klara här". Samtidigt fick jag ett kontroll-SMS.

Jag gillar SMS-biljetten, möjligheten att köpa en biljett minuten innan man går ombord på en buss eller in på en t-banestation tilltalar mig. Det är flexibelt och miljövänligt - antagligen den mest miljövänliga biljetten som finns just nu, om vi bortser från mobiltelefonens produktions- och livscykel. Som busschaufför har jag flera gånger reagerat över att det är så svårt att se om biljetten är giltig - det är inte omöjligt, jag gör det varje gång, men det är svårt. Kontrollnumret, som de verkligen har kämpat med för att kunna avgöra om biljetten är giltig, gör att det är svårt att snabbt visitera den. Trösten har varit att numret är till för kontrollanterna.
Och vad händer vid en kontroll - jo de tar mitt telefonnummer och kollar det istället. Ursäkta en naiv fråga, men vad är då giltighetskoden bra för? Är det inte bara ett uttryck för ett teknokratisamhälle utan dess like? Är det inte dags att införa terminaler där man själv kan slå in sitt telefonnummer och därmed visa att man betalt? Betala via SMS, visa giltigheten genom att slå ditt telefonnummer - eller kontrollnummer...
Eller är det så enkelt att kontrollkoden är för svår även för kontrollanterna - att de som ett led i att välja snabbaste vägen att kontrollera biljetten ringer någon. Jag vet inte, men här finns helt klart utrymme för innovation - med utgångspunkt i hur det går till... Det är inte fel att ringa någon - jag tycker kontrollantens sätt att kontrollera var 1000 gånger smartare än en oläsbar kod... Ring någon, och gör SMS-biljetten riktigt användbar.
Tja. Eftersom du kör på Söderhallen, har inte du SLs Företagskort?
Tja!
Tack för din kommentar!
Jo, det stämmer - har företagskort. "För resor i tjänsten" och det kändes inte som att det var speciellt gångbart på just den här resan - typ hyper-privat...
Mvh
Mårten
aha okej. Vet att Busslink Söderort och Hornsberg har SLs Företagskort, det blåa. Det dåligare med dom är att dom gäller inte på flygbussarna, men däremot för privata resor.
har du lust å snacka vidare lite via mail istället. Här är är det så mycket folk som kan läsa så att man måste tänka på vad man skriver =)
Så där jättemånga är det kanske inte som läser den här bloggen... men snackar gärna via mail. Jag har din mail-adress, så jag skickar ett mail...
Mårten
De blå korten gäller inte för privata resor, det står i kontraktet man skriver på när man hämtar ut tjänstekortet. Dock använder i princip alla det kortet ändå för privata resor. Det finurliga är att det står inskrivet i SL:s biljettregler att inga kontrollanter kan/får kontrollera om man är i tjänst eller inte.
