Kontroll av SMS-biljetternas oläsbara koder, hur går det till?

Idag åkte jag tunnelbana. Åkte på SMS-biljett och löste den på T-centralen. När jag kom ner på perrongen såg jag att SL:s biljettkontrollanter stod där. Tänkte inte mer på det utan väntade in mitt tåg och gick ombord. Satte mig. Efter några hållplatser kom kontrollanterna gående i gången och delade upp sig. "Biljettkontroll", sa den som kom till min avdelning. Folk visade upp sina kort. Jag plockade fram SMS:et med biljetten och tog ur telefonen ur sitt fordral, tände belysningen så att han skulle kunna se kontrollkoden som de verkligen har kämpat med för att kunna avgöra om biljetten är giltig.

image147

När han kom till mig sa han: "SMS-biljett?" "Ja, sa jag". Han rev av en pappersbit och sa "Kan du skriva ditt telefonnummer här?". "Javisst", sa jag och gjorde så. "Det är fyror", sa jag och han tog sin mobil och lappen för att gå iväg och ringa. "Ja, hej, det är XXX. Jag behöver kolla en SMS-biljett". Han läste upp mitt nummer. Därefter kom han tillbaka med lappen och sa: "Tack, vi är klara här". Samtidigt fick jag ett kontroll-SMS.

image146

Jag gillar SMS-biljetten, möjligheten att köpa en biljett minuten innan man går ombord på en buss eller in på en t-banestation tilltalar mig. Det är flexibelt och miljövänligt - antagligen den mest miljövänliga biljetten som finns just nu, om vi bortser från mobiltelefonens produktions- och livscykel. Som busschaufför har jag flera gånger reagerat över att det är så svårt att se om biljetten är giltig - det är inte omöjligt, jag gör det varje gång, men det är svårt. Kontrollnumret, som de verkligen har kämpat med för att kunna avgöra om biljetten är giltig, gör att det är svårt att snabbt visitera den. Trösten har varit att numret är till för kontrollanterna.

Och vad händer vid en kontroll - jo de tar mitt telefonnummer och kollar det istället. Ursäkta en naiv fråga, men vad är då giltighetskoden bra för? Är det inte bara ett uttryck för ett teknokratisamhälle utan dess like? Är det inte dags att införa terminaler där man själv kan slå in sitt telefonnummer och därmed visa att man betalt? Betala via SMS, visa giltigheten genom att slå ditt telefonnummer - eller kontrollnummer...

Eller är det så enkelt att kontrollkoden är för svår även för kontrollanterna - att de som ett led i att välja snabbaste vägen att kontrollera biljetten ringer någon. Jag vet inte, men här finns helt klart utrymme för innovation - med utgångspunkt i hur det går till... Det är inte fel att ringa någon - jag tycker kontrollantens sätt att kontrollera var 1000 gånger smartare än en oläsbar kod... Ring någon, och gör SMS-biljetten riktigt användbar.

Kommentarer
Postat av: Jim Ezelius

Tja. Eftersom du kör på Söderhallen, har inte du SLs Företagskort?

2007-12-01 @ 15:39:56
Postat av: Mårten

Tja!
Tack för din kommentar!

Jo, det stämmer - har företagskort. "För resor i tjänsten" och det kändes inte som att det var speciellt gångbart på just den här resan - typ hyper-privat...

Mvh
Mårten

2007-12-03 @ 12:14:06
Postat av: Jim Ezelius

aha okej. Vet att Busslink Söderort och Hornsberg har SLs Företagskort, det blåa. Det dåligare med dom är att dom gäller inte på flygbussarna, men däremot för privata resor.

har du lust å snacka vidare lite via mail istället. Här är är det så mycket folk som kan läsa så att man måste tänka på vad man skriver =)

2007-12-03 @ 22:34:32
Postat av: Mårten

Så där jättemånga är det kanske inte som läser den här bloggen... men snackar gärna via mail. Jag har din mail-adress, så jag skickar ett mail...

Mårten

2007-12-03 @ 23:02:35
Postat av: L

De blå korten gäller inte för privata resor, det står i kontraktet man skriver på när man hämtar ut tjänstekortet. Dock använder i princip alla det kortet ändå för privata resor. Det finurliga är att det står inskrivet i SL:s biljettregler att inga kontrollanter kan/får kontrollera om man är i tjänst eller inte.

2007-12-05 @ 15:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.