När jag inte kör buss...
Jag jobbar ju deltid med busseriet och trivs bra med det. Det blir jobb varannan helg, plus några dagar här och där. Nackdelen med att köra deltid är att det tenderar att bli långa perioder utan busslärande. Gatorna i Stockholms innerstad stängs av, trafiken leds om och hållplatserna flyttas tillfälligt hit och dit.
En del av tiden när jag inte kör buss ägnar jag dessutom till att öva mig på tomkörningsvägar. Pga alla omläggningar i somras är Centralbron med buss som ett vitt papper för mig, jag känner inte till påfarterna som är lämpliga förutom med 59:an och andra kortbussar. Men det händer att jag måste tomma med ledbussar, vilket då sker på för mig kända godkända tomkörningssträckor. I tisdags tog jag därför chansen att på kvällen köra Stadsgårdsleden och upp på Centralbron, med personbil. Jag insåg att det var en rätt skum påfart, den svänger 180 grader i en lagom svår sväng. Inga problem med ledbuss, men tur att jag åkt där tidigare så att jag vet vad som väntar. Obehagliga och oväntade vägutformningar är inget jag vill stöta på med en 18 meters buss...

Bildtext: Påfarten går genom en tunnel. För att komma upp till Centralbron måste jag köra under bron och sedan svänga vänster. Därefter går tunneln under bron för att därefter bli till en påfart. Se bilden nedan...

källa: Eniro
Igår insåg jag när jag körde förbi med personbil att nerfarten från Centralbron, ner mot Stadsgårdskajen, som jag heller aldrig provat med ledbuss, har en begränsad fordonslängd till 12 meter... Höjdbegränsning 3,5 meter. För våra 11.75 meters vagnar är det inga problem... Höjden är inga problem, men längdbegränsningen innebär att jag måste köra ledbussen tom via Medborgarplatsen... Om inte SL har dispens...
Jag får fortsätta utforskningen av tomkörningsvägarna, när jag inte kör buss...
En del av tiden när jag inte kör buss ägnar jag dessutom till att öva mig på tomkörningsvägar. Pga alla omläggningar i somras är Centralbron med buss som ett vitt papper för mig, jag känner inte till påfarterna som är lämpliga förutom med 59:an och andra kortbussar. Men det händer att jag måste tomma med ledbussar, vilket då sker på för mig kända godkända tomkörningssträckor. I tisdags tog jag därför chansen att på kvällen köra Stadsgårdsleden och upp på Centralbron, med personbil. Jag insåg att det var en rätt skum påfart, den svänger 180 grader i en lagom svår sväng. Inga problem med ledbuss, men tur att jag åkt där tidigare så att jag vet vad som väntar. Obehagliga och oväntade vägutformningar är inget jag vill stöta på med en 18 meters buss...

Bildtext: Påfarten går genom en tunnel. För att komma upp till Centralbron måste jag köra under bron och sedan svänga vänster. Därefter går tunneln under bron för att därefter bli till en påfart. Se bilden nedan...

källa: Eniro
Igår insåg jag när jag körde förbi med personbil att nerfarten från Centralbron, ner mot Stadsgårdskajen, som jag heller aldrig provat med ledbuss, har en begränsad fordonslängd till 12 meter... Höjdbegränsning 3,5 meter. För våra 11.75 meters vagnar är det inga problem... Höjden är inga problem, men längdbegränsningen innebär att jag måste köra ledbussen tom via Medborgarplatsen... Om inte SL har dispens...
Jag får fortsätta utforskningen av tomkörningsvägarna, när jag inte kör buss...
Kommentarer
Postat av: Linus
De där ramperna funkar bra med våra ledbussar, men tänk på att hålla ut ordentligt (speciellt när du ska upp på centralbron från Stadsgårdsleden) och kör långsamt. Angående längdbegränsning så står det i den gula boken att de ramperna är rekommenderade utkörningsvägar till och från tex NOT.
Intressant blogg! Ska börja läsa den på heltid nu!
/Linus - söderhallenkollega (B5:a)
Postat av: Mårten
Tack för kommentaren! Och tack för tipsen! Misstänker att SL-bussar har någon form av dispens för längden i den tunneln?
Mvh
Mårten
Postat av: Tomas
Mycket trevlig blogg och intresant läsning.
Mvh busskollega i Gbg & ev blivande SL kollega

Trackback