Pass 35: Motorstopp med ledbuss vid Odenplan...

Lördag förra veckan. Gick på passet kl 13.07 med en 53 mot Finnberget. Inte så vanlig tur, har bara kört den en gång tidigare - verkar som att var fjärde avgång går dit. Vänder på vändplanen och kör tillbaka mot Roslagstull. Får backa en meter för att lyckas komma runt, har ännu inte lyckats göra den svängen i ett svep...

Efter 53:an körde jag ett pass med 2:an. Fick en 2:a generationens Volvo, nr 7002. Den gick jättebra och det var kul att köra tvåan igen - har inte gjort det sedan i somras. Matpaus och sedan en tur med en 47 från Sergels torg, 44:a från Skansen och sedan tillbaka till Djurgårdsbron. Därefter en 43:a till Tanto och tillbaka till Slussen. Pratade med en passagerare som kört sin båt från Tanto till andra sidan och var jätteglad för att bussen gick i tid.

Sista turen körde jag tvåan med buss 7017. Den gick lite ojämnt, var nära att få motorstopp när jag stannade vid hållplatser och röda ljus. Men den gick ganska bra ändå, tills sista turen. Jag stannade vid rödljus vid Odenplan och jag hörde varningsljudet "pling pling pling". Det slog om och jag försökte köra, men bussen rörde sig inte. Då insåg jag att motorn 17 meter längre bak hade stannat... Kollade på instrumentplanelen och där stod det "tanka vid nästa stopp". Jag anropade RTL och sa att jag fått motorstopp. Innan de svarade fick jag dock igång bussen igen, men rödljuset slog inte om. När RTL ropade upp var motorn igång, men rödljuset slog inte om... Fick rådet att backa 10 meter alternativt vänta på att det skulle slå om, så jag avvaktade lite och körde lite framåt. Då slog det om... Alltid lär jag mig något när jag kör buss...

Kom fem minuter sen till avbytningen vid Slussen och avrapporterade felen. Sa att bussen inte var tipptopp... Därefter åkte jag hem och tänkte inte mer på bussandet - en klar fördel med det här jobbet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.