Pass 38: En dag på 47E

Lördag. Tog tåget kl 07.44 och var på hallen i god tid för dagens arbete. Fikade med D och gick sedan, fem minuter för tidigt, och hämtade ut en buss. Det blev buss 5052. Startade den och körde ut den ur hallen, la i p-bromsen och tjoff - fick lågtrycksindikator och manometrar som visade för lågt lufttryck. Jag provade att ladda upp trycket, men det höll sig konstant på 4,5 bar. Jag la i växeln och körde in och ställde bussen i felfacket. Ringde TX och frågade om jag kunde få en ny buss. Det fick jag och jag felrapporterade dessutom 5052. "Ta det lugnt, det är lugnt på stan", sa TX.

Gick 20 meter till 5082. Startade den och gjorde säkerhetskontroll. Inga problem. Körde iväg och tog Slussen tunneln så att jag kom till Tegelbacken och Centralen. Därefter började avbetningen av rader på tjänstespecen - jag ska inte redogöra för alla. Efter några timmar råkade jag hamna i ett demonstrationståg, det vill säga det kom gåendes upp mot Sergels torg och hindrade effektivt mitt försök att svänga runt via Klarafaret. Körde höger istället och hamnade vid Tegelbacken. Anropade RTL och frågade vad jag skulle göra och operatören sa att jag kunde gå med några minuters försening. Svängde tillbaka till Centralen och körde mot Waldermarsudde med åtta minuters försening. Den hängde med hela tiden och 10 minuter sen stannade jag för rast. Ringde TX och frågade om jag skulle rastvarna, men det behövde jag inte på det blocket.

Tog en 10 minuters paus och körde sedan tillbaka för de sista två varven på 47E. Efter några hundra meter var jag ikapp tiden och körde sedan enligt tidtabell hela resterande delen av passet. Tommade därefter tillbaka till hallen och ställde in bussen. Precis i tid enligt tjänstespecen stängde jag bussen, slog av strömmen och gick hem. En dag på 47E var över...

Några tankar
Dagen på 47E överraskade mig positivt. Det var roligt att köra samma linje hela dagen och det var gott om tid mellan körningarna, även om det blev lite stressigt ibland. Jag lärde mig dock mycket.

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Det är långa dagar du kör, är alla raster obetalda?

2007-11-13 @ 10:42:51
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.