Etanolång-est: "Nej, nu måste jag göra något åt min rattlöshet"

För tre veckor sedan, lite drygt, gjorde jag ett uppehåll från busskörandet och åkte på tjänsteresa med mitt andra jobb i två och en halv vecka. Som speglats i mina inlägg har jag tänkt buss även när jag varit "fri" från omlopp, tidspassning och etanolångor. Men längtan efter busskörandet har funnits där och vuxit hela tiden - kanske skulle kunna kallas för etanolång-est.

Så igår kväll begav jag mig till hallen och pratade med TX, satte upp mig på en reservlista tills idag. Men han hade inget jobb till mig just då utan hänvisade mig till enheten. Det kändes lite omuntert, särskilt som att jag ställt in mig på att kunna köra några rader idag. Nåväl, istället fick jag jobba undan lite andra saker med det andra jobbet - så långt allt väl.

Jag kände dock att "här kan jag inte sitta och vänta". Jag känner en liten oro för att tappa bilden av linjenätet och att mina kunskaper ska kallna. Det kändes lite bättre igår när jag vandrade genom rader av röda nytvättade och färskparkerade H18E-bussar, men samtidigt tänkte jag att det skulle vara trist att bara köra varannan helg. Så idag tänkte jag "Nu måste jag göra något åt det här". Sagt och gjort, jag åkte in till enheten och pratade med personalplaneraren.

Det fanns hur mycket jobb som helst tills imorgon, jag kunde välja och vraka! Så jag valde en pudel- och annatjobbvänlig arbetsdag, en s.k. delad tjänst. Imorgon börjar jag följakligen med bussköreriet igen. Inte varje dag, och inte på heltid - men när det passar för mig och när jag åtagit mig. Nu fortsätter buss-lär-resan... Jag gjorde något åt min rattlöshet och etanolång-est...

image98

Kommentarer
Postat av: Björn Lövdahl

Trevligt att du tog ett sånt beslut
Längtar själv tills man har åldern inne
att börja köra

2007-10-03 @ 23:09:05
URL: http://www.bussbjornen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.