Pass 28: Åter i buss-km-produktion

Torsdag. Jag tar bilen och åker till garaget så att jag är där med god marginal till kl 06.30 när jag ska hämta ut bussen. Parkerar och går in garagekomplexet, genom bakvägen som leder förbi den gamla matsalen - en kvarleva från tiden då SL drev bussproduktionen själva. Fortsätter genom den långa gången bort till TX. Jag ska tomköra en 47:a till Waldermarsudde och sedan köra den tur och retur, med extra snutt upp till Sergels torg. Går in och hälsar på avprickaren och får buss 5077. Förväntansfull går jag upp för trapporna och ut i hallen. Det är dags för fortsatt buss-km-produktion...

Jag hittar buss 5077 - den står där den ska. Slår på ström och inser att den inte är kopplad med luftslang. Får skjuta upp dörrarna manuellt. Går in och ställer in stolen, vrider på startnyckeln. Ingen reaktion. Vrider igen, samma sak. Manometrarna visar att lufttrycket är nere på 0 och 2 - helt urluftad. Vrider igen och då startar den, men dör. Försöker igen, samma sak. En chaufför som märker att jag har problem att starta kommer förbi och säger att jag får prata med verkstaden, men det behöver jag inte för en rangerare kommer förbi och säger att jag ska hålla inne gasen när jag fått igång bussen. Sagt och gjort. Första gången dör den, men andra gången startar den fint. Jag varvar lagom mycket under överinseende av rangeraren, eftersom man inte ska varva för mycket med kall motor innan smörjningen kommit igång, och släpper gasen. Tomgången går in. Så jag tackar för hjälpen och beger mig ut på hallgården, där jag gör säkerhetskontroll.

Ställer in blocknummer på BussPC:n och rullar iväg. Höger ut genom grindarna och Statsgårdsleden mot Slussen, därefter upp mot Strömbron. Jag har läst på ett anslag inne vid TX att Nybroplans hållplats tillfälligt är indragen, och eftersom jag är nyfiken tar jag vägen förbi Kungsträdården och svänger höger vid Norrmalmstorg. Inser att Nybro-ombyggnaden inte innebär några stora bekymmer - det är max 200 meter att gå mellan hållplatserna. Kommer ner på Djurgården, som jag lämnade för tre och en halv vecka sedan på den sista turen för sommarjobbet. Känns skönt att vara tillbaka bakom ratten.

Inga påstigande vid Waldermarsudde, men däremot vid Skansen. Rullar på utan problem ända till Tomteboda där jag har några minuters reglerstid och därefter avgång. På vägen tillbaka mot Waldermarsudde råkar jag komma för nära ett staket på Djurgårdsbron, men inget händer - det låter bara lite när metallen på sidan av bussen nuddar metallen i staketet. De bygger om bron, så det är tunna skivor. Dessutom var det sol i ögonen, och det var när jag skulle dra ner solskyddet som jag råkade svänga två cm åt vänster så jag bara hade en centimeters marginal... Ingen skada skedd...

Efter retur till Sergels torg lämnar jag över bussen. Trodde nästan att jag skulle få problem med avlösningen, men han kom. Egentligen skulle jag ställa upp bussen, sa han, och undrade om inte Trafikledningen hört av sig till mig om det. Det hade de inte... Jag tar min paus och fångar sedan en 59:a mot Karolinska - eller rättare sagt mot Stallmästaregården. 59:an har nu återgått till normal körväg, som jag aldrig har kört, så jag blev lite nervös för att missa och göra fel. Vänder vid Stallmästargården och förseningen på sju minuter som hängt med från förra föraren äts upp i ett nafs pga tidsregleringen. Allt flyter lugnt. Kommer ihåg att köra rakt fram efter Sergels torg bort mot Centralen. Svänger ner på Central bron och in i Söderledstunneln. Ser skylten med Medborgarplatsen och även en gatuskylt med Folkungagatan. Kommer ihåg att svänga vid Herrekiperingen och njuter i fulla drag av svängandet de sista kvarteren bort mot Ljusterögatan.

Efter fem minuters regleringstid kör jag tillbaka. Kommer ihåg att svänga vänster vid Folkungagatan och höger vid Medborgarplatsen. Inga problem att komma ner i tunneln. Skönt att det är ordinarie sträckning! När jag fått avlösning på Sergels torg hade jag fyra timmars paus.

Fångar en 47:a mot Skansen kl 14.03. Vänder vi Skansen och kör tillbaka till Sergels torg. Tommar därefter till Fridhemsplan för att bli en 69. Har aldrig kört 69:an, så jag försöker tänka igenom sträckningen. Passar på att köra den på vägen till Fridhemsplan för att värma upp tills jag får passagerare i vagnen. Har några regleringsminuter vid Fridhemsplan och kolla in linjebeskrivningen. Kör sedan, svänger höger vid Seven Eleven och sedan går det bra hela vägen till Blockhusudden.

Sista passet kör jag på linje 47 - två ggr tur och retur till Waldemarsudde från Tomteboda. Kl 18.30 hoppar jag av bussen vid Sergels torg och tar T-banan till Slussen. Första dagen efter uppehållet gick bra och jag ser fram emot att äntra bussförarplatsen 06.04 på fredagen...

Några tankar

Att komma tillbaka till busskörandet gick bättre än jag trodde - det var som igår jag körde, kändes det som. Det känns som att jag fått in svängande, felspeglar och längdmedvetenhet lite i ryggmärgen - i varje fall när jag sitter på förarplatsen. Det som är svårast nu är att komma ihåg linjerna, även om jag drillats i dem, så är det färsk-kunskap eftersom linjerna läggs om mer eller mindre tillfälligt, vägarbeten medför flyttade hållplatser. Jag minns att jag hört att exempelvis ambulansbesättningar gärna tar en runda på stan utan ärende bara för att hålla sig ajour med aktuella trafikhinder - och jag gör likadant när jag kör buss, för att undvika onödiga förseningar. Jag lyssnar till mina kollegor när de berättar om svängar som blivit svåra för att man håller på med brorenoveringar. Allt för att åstadkomma flyt i körningen och kunna hålla tidtabellen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.