Pass 30: En kylig busstorsdag på stan

Nu är hösten här - det var frost på vindrutan när jag körde till garaget imorse. Riktigt ruggigt väder, ingen värme alls. Det rörde mig dock inte i ryggen när jag hämtade ut buss 5381 kl 06.24. Det blev en busshöstdag...

Går upp i garaget och bort till fack 18 där 5381 står, längst fram i raden av blåa ledbussar. Det är en buss ur den första generationens Volvo-biogasdrivna modeller. Jag kopplar loss den och starar upp. Kör ut ur garaget och ut på hallplanen där säkerhetskontroll genomfördes. Inga problem, så jag kör iväg till Åsögatan och går i trafik. En passagerare kliver ombord och jag fortsätter till Södersjukhuset. Bussen framför mig, en av den nya Volvobussarna, har problem att starta men föraren får igång den, så jag slipper backa - något jag alltid bävar för med ledbuss...

Det är mycket småvägarbeten men trots det får jag parera så att jag inte kommer alltför många minuter före tidtabell till de hållplatser som har tidsreglering. Det känns dumt att stå och vänta i två tre minuter vid en hållplats, för det innebär ju att jag kört för snabbt - eller snarare att det inte varit lika mycket passagerare som vanligt. Tidtabellerna görs efter snittkörtider, och är approximativa - men vissa hållplatser får vi inte avgå ifrån innan ett visst klockslag. Men idag fick jag regleringstid vid Fridhemsplan, låg två plus hur jag än bar mig åt. Likadant på Slussen, där fick jag stå i två minuter och reglera. Jag har problem att få upp värmen i bussen, den ligger konstant på 16-17 grader trots att fläktarna går på högvarv. Efter ett kylslaget varv på 3:an är det dags för paus.

Efter pausen går jag till 76:ans hållplats. Jag kollar mitt körschema och ser att det är en 76:a mot Ljusterögatan, jag trodde först att det var en avgång mot Ropsten. Ställer mig på rätt sida av Katarinavägen och tar emot bussen, som är tre minuter sen. Kör den till Ljusterögatan och avgår efter en minut mot Ropsten. Inga problem alls under körningen, det flyter på bra - ingen trafik att tala om.

Kommer tillbaka till Ljusterögatan och avgår mot Slussen. Vid Slussen är det rast från 10.51 till 13.57, så jag åker hem och går ut med pudlarna. Det är en ganska kort rast för att vara delad tjänst, men det räcker till. Jag återvänder till Slussen och fångar en 53:a mot Roslagstull. Innan den bussen kommer pratar jag med en trafikvärd - han berättar en hel del om rusningstrafiken. Han säger att man efterhand lär sig körtider vid olika tidpunkter på dagen och var någonstans man kan räkna med att möta bussar. Stämmer bra överens med mina egna erfarenheter.

Det är bara en kort tur med 53:an, så efter en timme har jag rast. Går sedan ner till hållplatsen för 53:an och får en H19 som jag kör till Henriksdal tur och retur. Det är ordinarie körväg borta på Roslagsgatan och en äldre herre blir jätteglad när jag berättar att vi kör den vanliga turen igen.

Sista turen för dagen får jag en full buss, det är en blandning av båtresenärer och folk som bara ska hem. Flera av båtresenärerna går av vid Londonviadukten, och jag kör vidare. Släpper av alla resterande vid Henriksdal och går igenom bussen för att se att ingen glömt något. Släcker innerbelysningen och kör bussen till Söderhallen. Parkerar, slår av strömmen och kopplar luften. Pass 30 är slut - och som av en tillfällgihet har jag samma tjänst även imorgon fredag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.