Upp-skatta köer: Trängsel i trängselskattetider

Sedan en månad är det trängselskatt i Stockholm. Jag tycker att tanken är god, i varje fall tills det finns en förbifart som fungerar. Det jag slås av som busschaufför är att trafiksystemet i Stockholms innerstad är väldigt sårbart - även för bussar - trots bussfiler. Fram kommer jag ju för det mesta, men exempelvis på Smålandsgatan är det svårt att ta sig förbi en felparkerad bil med en ledbuss. Bärighetsklassningen och bruttovikterna som är godkända gäller endast för vägen - ej trottoarerna - fick jag höra under en av mina handledda dagar.

Som busschafför kan jag ligga i tid eller kanske till och med före tidtabell till Norrmalmstorg eller Tjärhovsplan för att sedan se tidsvinsten ätas upp totalt och bli till minus, när jag kommer till en flaskhals. Det blir inte bara minus en minut eller två minuter, utan kanske 12 eller 16 minuter. Igår råkade jag exempelvis ut för totalstopp vid Norra Bantorget. Det finns ingen annan väg för en 47:a som ska till Centralen om det är stopp vid Norra Bantorget. Inte mycket att göra åt, men jag tror att trängselskatterna kommer hjälpa så småningom. Just nu är det som att man skattar för att sitta i köer som stockholmarna alltid har suttit i. För att trängselskatten ska bli ett användbart trafikregleringsverktyg tror jag att man måste införa ett system där även de bilar som "bor" inne i stan får betala. Jag tyckte det lät skumt första gången jag hörde Stockholms f.d. finansborgarrådet Annika Billström prata om det, men efter att ha kört buss en knapp månad tror jag det är en vettig lösning. Det finns olika alternativ:

  • Bompeng - Som i Oslo, där man betalar åt ena hållet. Sätt bommar på de gator som är nödvändiga för kollektivtrafiken och låt privatbilisterna betala utifrån hur mycket trafik det är just nu. Med dagens möjligheter inom mobiltelefoni skulle det gå ganska lätt att i realtid informera om trafikflöden på de gator som kostar pengar (ett liknande system kommer dessutom att införas för Essingeleden, läste jag på DN.se). Jag förstår att det finns demokratiska aspekter på det hela och systemet kanske ska utformas så att det alltid är "gratis"/mindre dyrt att välja vissa vägar.
  • Flexibel avgift. Om det är mycket trafik i Stockholm höjs avgiften för infart, men även för de boende med bil. Jag tvekar inte att ta bilen om det kostar 10 kr. Om det däremot kostar mig 100 kr kommer jag inte köra om det inte är absolut nödvändigt.
  • Slutsiffra. I Paris har man ett system där bilar med en viss slutsiffra får köra vissa dagar och är förbjudna att trafikera stadens gator andra. Svårt att övervaka - men använd infrastrukturen för trängselskatt för att påföra en "straffavgift" för de som ändå kör. Och ge dem som inte får köra fria resor med kollektivtrafiken just den dagen.
Annars får vi väl bara finna oss i situationen och börja upp-skatta köerna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.