Automatvillkoret hävt - nu får jag köra manuellt växlade bussar...

Godkänd på uppkörningen för att häva automatvillkoret på D-kortet... Puh...

Längre rapport kommer...

Kommentarer
Postat av: Robert

Stort grattis!! :D

2008-05-04 @ 06:48:11
Postat av: Mårten

Tackar!

2008-05-04 @ 08:36:21
Postat av: Anonym

grattis! Syns det någon skillnad på busskortet utan begränsning?

2008-05-04 @ 12:33:34
Postat av: Mårten

Tack! Jag har inte fått det riktiga kortet ännu, bara en papperslapp. Den enda skillnaden blir nog att villkor 78 automat försvinner, på baksidan. Återkommer med rapport när jag fått plastkortet... :)

2008-05-04 @ 12:53:33
Postat av: Anonym

Hur vanligt är det med manuellt växlade bussar?

2008-05-04 @ 16:57:54
Postat av: Robert

Hos turistbussar är det mycket vanligt med manuell låda. Numera börjar det dock komma mycket opticruise och i-shift vilket jag tycker mycket om. :D
Bussar har en del udda manuella lådor som t.ex. volvo G7/G8 och Neoplans slaglåda. Vet inte om dessa funnits i några lastbilar?

2008-05-04 @ 17:28:07
Postat av: Mårten

I SL-trafiken och annan kollektivtrafik är det väldigt ovanligt, vad jag vet. Pratade även med en chaufför i Malmö och han sa att det bara fanns en linje som hade manuell låda, Malmö-Kristianstad.

Men inom turistbuss-världen är det desto vanligare. Många bolag kräver manuell-behörighet för att man ska få anställning.

2008-05-04 @ 17:42:53
Postat av: Mårten

Tack för svaret Robert! :)

Dessutom är det ett byråkratiskt virr-varr med hur de räknar automatlådor/manuella-lådor. Det är registeringsbeviset som räknas - se gärna inlägg på Bussnack [http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1250.0].

2008-05-04 @ 17:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.