Femtionior, treor och tvåor - uppladdning inför busshelg

Återigen dags att äntra förarplatsen på diverse bussar. Jag har inte hunnit med att köra något extra de senaste veckorna, så det kommer antagligen som vanligt att kännas lite ringrostigt de första två metrarna. Första turen idag sker med kortvagn på en linje som jag inte kört så mycket de senaste månaderna, 59:an. Därefter blir det några 47:or, treor och tvåor. Det ska bli jätteroligt.

59:an har jag alltid en tendens att bli för tidig med från Karolinska till Sergels torg, får se hur det går idag. Det är väl tilltagen körtid, troligen beroende på vägarbeten och kommande citybanor längs med linjesträckningen. Idag blir det i och för sig körning hela turen från Karolinska till Malmgårdsvägen, det är värre när jag tvingas stå still och tidsreglera på Sergels torg för att sedan köra de sista två hundra metrarna till Centralen. Att bli för tidig trots krypkörning är en rätt intressant upplevelse. Fast i sommar kommer 59:an att gå via Slussen igen - och då kan det bli riktiga förseningar, i varje fall i augusti när Centralbron är avstängd och biltrafiken ökar igen. Så regleringstiden behövs.

Dagen avslutas med en tomkörning från Norrtull.

Hur laddar jag upp? Jag har läst igenom veckobrevet, laddat ner min tjänstespecifikation från nätet, kollat trafikmeddelanden, tagit fram uniformen, ställt in stämpeln, dubbelkollat påtiden på tjänstespecifikationen så att jag inte upptäcker att jag tittat fel två minuter innan jag ska börja... Kort sagt förberett mig så gott jag kunnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.