Tryggt trots att jag intre tryckt: Överfallslarm och radiohaveri

Mobiltelefonen ringer samtidigt som jag släpper på passagerare vid Norrmalmstorg. Jag svarar inte, utan tänker att jag får kolla sedan vem det är som ringer. Ser samtidigt att det står "TL anrop" på skärmen. Konstigt tänker jag, "jag har inte hört någon ton". Jag tar mikrofonen och säger 5379 kom. Inget svar. Än fler passagerare kommer ombord och förseningen ökar från marginella tre minuter till tio minuter, på nolltid. Ser bakomvarande tvåa smyga upp bakom och stänger framdörrarna. Blicken, blinken och så ut - mot Slussen.

Då ser jag ytterligare ett "TL anrop". Jag svararar, men hör inget. Fullföljer svängen in mot Karl den XII:s torg. Mobilen ringer igen. Jag svarar, tänker att det verkar vara någon som verkligen vill mig något:

"Hur mår du", säger rösten i telefonen, som tillhör en operatör på RTL
"Jag mår bra", säger jag och undrar om jag gjort något
"Du har tryckt på överfallslarmet, och så svarade du inte på din mobil, så vi tänkte att något hänt", säger operatören "Men du mår bra?"
"Ja, nej jag har inte tryckt på överfallslarmet - det måste ha larmat själv", säger jag
"Okej, men då drar vi tillbaka ledningsbilen. Vänta.", säger operatören och sedan i vad som verkar vara radio "Ja han mår bra, ingen fara där"
"Så där, du måste ha kommit åt överfallslarmet?", säger operatören
"Det är jättekonstigt, jag har inte kommit åt det vad jag har märkt. Det måste ha larmat själv. Sedan verkar det som att radion inte fungerar", säger jag
"Okej, vi har haft lite problem med radion där du befinner dig"
"Kan vi göra ett förbindelseprov när jag kommer till Slussen", frågar jag och tittar oroligt på bussPC:n som obarmhärtigt informerar om minustiden
?Visst, gör så?, säger operatören och avslutar samtalet

Glider in på Karl den XII?s torg och lastar. Är sen, så jag är tacksam när jag kan stänga dörrarna och rulla iväg. I och för sig har jag regleringstid i Barnängen som äter en del försening, men ändå. Jag tar det lugnt och passar på att anropa RTL utanför Slottet. Ingen kontakt. Inget ljud alls, inte ens ett blurr.

Min telefon ringer igen.
?Det verkar inte fungera?, säger jag
?Nej, man brukar se blixtar när det kopplar upp, men jag ser ingenting nu?, säger operatören
?Vi får ta vagnbyte på den vagnen, jag har pratat med TX, vi kan inte rulla runt med trasiga radioapparater. Kör till Barnängen och kör sedan till hallen och ta 7027 i fack 11. Tomma sedan till Slussen?, fortsätter hon
?Okej - fortsätter till Barnängen, därefter 7027?, repeterar jag och vi avslutar sedan samtalet, väldigt radiolikt trots mobiltelefonen... Fast vi säger inte kom och klart slut...

Kommer fram till Slussen. Lastar och kör sedan vidare till Sofia. Loggar ur så att bussen visar ej i trafik lagom tills jag kommer fram till hållplats, vill inte riskera att BussPC:n skyltar om automatiskt när jag är på omskyltningskoordinaten. Tömmer bussen, släcker och rullar mot hallen. Ställer bussen, skriver felrapport - att radion inte fungerar samt att överfallslarmet larmade själv - och hämtar sedan 7027.

Är osäker på om jag ska logga in, och väljer att inte göra det. Kommer till Slussen två minuter innan jag ska fånga nästa buss, och avlösaren kommenterar att nog är sen till nästa avgång. Jag informerar henne om att jag fått byta buss pga radiohaveri och hon tackar. Sen går jag förbi treans hållplats och konstaterar att min nästa buss är sen också.

Även om radion verkar ha larmat själv, och det var falskt alarm, är jag otroligt tacksam över att de satte igång en insats. Och jag lärde mig ytterligare lite om tekniken och hur den  är tänkt att fungera. Det hade ju varit värre om den inte larmat och jag därför inte uppmärksammat att radion inte fungera, förrän jag behövt den.

Det känns faktiskt tryggt, även om jag inte tryckt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.