Reservbussförare

Kommer till Söderhallen 04.30. Grindarna är låsta. Låser upp och parkerar. Går garagevägen genom fack åtta och tittar till bussarna på väg ner till TX. Allt ser bra ut. Anmäler mig hos TX kl 04.45. En dag som reserv har börjat.

Första timmen är lugn. Jag sitter och slödåsar i soffan när TX kommer ut och ber mig köra ner en buss till Slussen. Vagnuttag kl 05.43, buss 5035 - står det på lappen jag får. Bussen står i fack 19 och jag går iväg. Den visar sig vara inparkerad av två bussar. Jag kopplar loss min buss och sätter mig för att vänta in de andra. Föraren som har bussen bakom mig kommer och startar upp. Bussen före mig startar också upp, men bussen längst fram har ingen förare. Jag passar på att ladda upp trycket - ena kretsen var nere på två bar och den andra runt fyra, så spärrventilen slår till. Tar en minut att ladda upp ungefär. Precis när jag går bak och pratar med föraren i bakomvarande buss ser vi föraren till den första komma stressande. Vi hälsar och han hoppar in i sin buss. Hans tryck är också lågt, verkar det som, och det blir svart på väggen av avgaser. I varje fall en del av väggen. Till slut rullar han ut.

Jag kör ut som tredje buss. Stannar på garageplan och gör säkerhetskontroll. Gott om tid. Allt i sin ordning. Sätter mig tillrätta och rullar ut genom grinden, höger och sedan vänster. Vänster in på Folkungagatan efter Londonviadukten. Kommer ner till Slussen och föraren står på treans hållplats. Han hade blivit sen pga nattbussen och ska iväg till Ruddammen, så vi säger bara hej och sedan åker han. Jag tar mig tillbaka till Söderhallen med tvåan (7010), tillsammans med fem andra chaufförer som går på sina pass. Blir avsläppt och går upp och anmäler att jag är tillbaka.

Vid 08.17 kommer TX och ber mig åka till Slussen, eftersom de har många möjliga rastsprickor. Jag tar tvåan och hamnar i bilkö. Busschauffören jag åker med säger att det varit köer hela veckan och att det nog kommer pågå fram tills den 15:e september när Centralbron är klar. Många passagerare är stressade, men det är fullt av  bilar och bussar - så vi kommer inte framåt. 08.48 är jag framme och anmäler mig. Kl 9 har jag rast, så jag tar en kopp te och väntar. Kl 09.36 får jag fånga en trea (buss nr 5397) till Karolinska. Kör den till 10.42.

Därefter är det lugnt ett tag. Vid 11.30 ringer TX och frågar om jag kan passa en tvåa till Barnängen för han får inte tag på föraren, som eventuellt har rastspricka. Gör så och får köra 5387 till Barnängen, för den andre föraren kommer inte. Kör ner till Slussen igen och har nästan full buss - kanske lunchrusningen. Sätter mig på Slussen igen efter att ha blivit avlöst. 13.16 tar jag bussen till Söderhallen och slutar för dagen. En dag med mycket väntan, men omväxlande och roliga inhopp. Jag gillar att vara reservbussförare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.