Helgens biogasboggistadsbusserfarenheter

Jag hade knappt vågat hoppats på att få köra boggin så snart inpå utbildningen som jag fick. Började med 7502 i fredags, ett inhopp, men mycket lärorikt sådant. I lördags kväll körde jag 7508 på linje 44 i dryga två timmar, vilket gjorde att jag fick ganska bra erfarenhet av hur bakre överhänget beter sig. Inte minst när jag skulle ut på Valhallavägen riktning Ruddammen kändes det lite trångt. Positionljuset som sticker ut längst bak visade sig vara väldigt användbart för att se - positionen av aktern på bussen.

Igår, söndag, fick jag så köra 7506 på linje 47 i två timmar. När jag gick av den vid  Sergelstorg och avlösande förare körde iväg såg jag att bakre axeln svängde - det får den ju inte göra... Det ska den ju inte göra om dörrarna varit öppna. Anmälde det till RTL...

Trafikanterna märker att det är nya bussar. Vi frågar, andra berättar för sina kompisar att de läst om bussen. En man tyckte den var lång, en kvinna undrade vad det var jag hade på taket:

- Vad har du på taket
- Gas, svarar jag
- Jaha...

Vissa förare jag pratat med är oroliga för bussens egenskaper, att dess överhäng går in över trottoaren och andra filer vid fullt rattutslag. Det är lite att tänka på och jag hoppas det inte händer något. En annan förare jag pratade med påpekade vikten av att ta för sig när man kör boggibuss - det går inte att be om ursäkt, utan man måste ta plats - annars hamnar man i konstiga och obehagliga lägen.

Ja, det var lite kort om helgens bigoasboggistadsbusserfarenheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.