Pass 60: Efter vår kommer vinter

02.25 ringer klockan. Jag har inte sovit speciellt länge, men känner mig oförskämt pigg ändå. Kanske beror på att jag vilat kvällen innan, la mig tidigt även om jag sedan gick upp en stund innan jag somnade igen. Går ut i hallen och tar på mig uniformen - jobbet. Som busschaufför tar jag med mig jobbet hem, skillnaden mot många andra jobb är att jag kan hänga av det i hallen och inte tänka på det förrän det är dags för nästa pass. Springer iväg till T-banan. Pass 60 börjar om 47 minuter.

image181

Ställer mig på perrongen och tar ovanstående bild. Tågen går denna natt endast till Gullmarsplan. Dessutom skriver de på displayen vilka stationer T-banan inte stannar vid - dvs i detta fall alla stationer från T-centralen till Alvik. Tåget kommer. Det är ett kort tåg, vilket i detta fall innebär ett tågset - fyra vagnar. Jag kommer på att de säger fyra vagnar för ett , sex vagnar för två  och åtta vagnar för tre tågset. Får inte logiken att gå ihop riktigt, men så är klockan inte mer än 02.46 när jag börjar fundera på det...

Det är snö ute. Kvällen innan snöade det massor, det var stundvis snöstorm. Jag ställer mig på Skanstull och väntar på 96:an som ska komma. Och väntar. Men till slut kommer den. Eftersom jag ska fånga en 96:a mot Odenplan kunde det mycket väl vara mitt omlopp som kom, men det var det inte. Föraren hälsar och jag står framme hos henne och pratar. Frågar om vädret och hon säger att "det är halt där man inte tror att det ska vara halt". Hon har råkat ut för en del mindre saker under kvällen, men mest bilar som inte helt lyckats stanna. Dessutom hade hon en passagerare som druckit lite för mycket, så föraren var tvungen att åka till Söderhallen och byta buss. Jag konstaterar att det var ett riktigt väderomslag och hon håller med.

Min buss kommer en minut för tidigt och jag tar över. 96:a mot Odenplan. Kör ut till Folkungagatan, ner mot Slussen sedan mot Odenplan där jag vänder tillbaka mot Sickla udde. Efter ett drygt varv, som gått rätt snabbt, är det dags för paus. Går in i pausrummet och hälsar på mina kollegor. Går ut igen och fångar 96:an mot Odenplan, förra natten hade tog jag den mot Sickla udde. Det är på detta varv jag inser att folk vill att man stannar utanför hållplatserna när de ska på, men den går jag inte på...

Vid Skanstull står en kille och väntar. Jag stannar och han säger:
 "Oh, tack du har räddat mig"
"Öh, jaha, vad bra - jag skulle ändå stanna", tänkte jag men säger "Vad bra"

Han åker med till Hammarby sjöstad. Vid Sickla udde går jag igenom bussen och därefter släcker jag och kör in den i garaget. De första två raderna är över. Dags för matrast klockan 06.44 på morgonen...

Efter rasten kör jag en 55:a till Hjorthagen. Därefter en 66:a till Reimersholme. Slutar dagen med en kortis till Slussen. 11.00 stiger jag av bussen och går ner till T-banan. Dags för hemfärd och dygnsvila.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Du är en morgonmäniska va... *ler*

2008-02-21 @ 23:55:26
Postat av: Mårten

Jo, fast 03.17 är väldigt väldigt tidigt. Och 02.37 är ännu mycket tidigare... :)

2008-02-23 @ 17:04:31
URL: http://digitalspegling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.