Pass 61a: Delat med 44, 47, 59, 69

Ibland får man riktiga guldpass. Det är omväxlande och roligt. Som det här passet, för två veckor sedan. Började vid 06.11 på Söderhallen, tog ut en buss och körde tomt till Ruddammen där jag blev en 44:a mot Skansen. Vid Skansen körde jag tomt till Waldermarsudde. Därefter till Sergelstorg för avbyte. Paus. Efter pausen till Karolinska med en 59:a. Därefter blev jag en 69E till Kaknästornet.

Det är dagen efter snöfallet och lite halt. Jag sitter i 69:an mot Kaknästornet. Det är andra varvet. Mina passagerare har frågat mig vilken hållplats som gäller för Djurgårdsbrunnsvägen 40. Jag tog reda på det genom att fråga en kollega: "Aha, Kinesiska ambassaden", sa hon. "Då är det Kaknästornet de ska av vid". Jag tackar så mycket och fågar var hon brukade vända. Hon berättar att hon brukar vända vid Manilla, eller köra via Skansen tillbaka in mot stan.

När jag kommer fram till Kaknästornet töms bussen på passagare och jag kör vidare. Första varvet kör jag höger vid Manilla-skolan och sedan in på bussvägen som leder till Waldermarsudde. Där är det snorhalt, känner jag när jag bromsar. Så nästa varv väljer jag att vända vid Manilla-skolan för att därefter tomma  in till Söderhallen. Tömmer bussen på kvarlämnade gratistidningar, kopplar luften och går hem för en rast delad tjänst.

Kommentarer
Postat av: Kurt

Tömmer bussen på kvarlämnade gratistidningar?

Det är väll rangeringens jobb??

2008-02-24 @ 02:10:27
Postat av: Mårten

Tack för din kommentar.

Jo, i vanliga fall är det rangeringens jobb, men om man ställer in bussen under dagen och den ska ut igen på eftermiddagen så vill de att vi chaufförer gör det. Nya rutiner...

Mvh
Mårten

2008-02-24 @ 07:26:40
URL: http://digitalspegling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.