Hög tid för uppvärmning: Var stannar 43:an och hur kör 74:an?

Åkte in till Slussen igår och gick upp till förarservice för att lämna in företagskortet från 2007. Eftersom jag inte har kört på två veckor passade jag på att titta på informationen om omläggningar på linjerna - som ett sätt att värma upp inför helgen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg läggs busslinje 2, 43, 55 och 76 om till sina ordinarie körvägar vid Slussen. Det verkar som att de tillfälliga omläggningarna, som gjordes pga att bärigheten var nersatt, pågått sedan 2005.

Nåväl, när jag stod där i mina civila kläder framför anslagstavlan med trafikmeddelanden började en kollega att prata med mig. Han sa:

- Vet du något om omläggningarna. De ska gälla från den 17:e kl 10... ja, det är ju idag
- Nej, jag försöker själv lista ut hur man ska köra - blir inte klok på körvägarna, säger jag
- Ja var stannar 43:an...
- Nej det är nte helt lätt att lista ut
- Jag kör bara varannan vecka, så jag måste uppdatera mig lite, säger han. Men jag har gott om tid, så jag får leta upp hållplatsen i någon paus...

Han säger hejdå och går iväg till bussen. Jag står kvar en stund till och tänker att det är skönt att det inte bara är jag som behöver värma upp inför ett varannan veckas busspass.

Imorgon är det 74:an som gäller, vilken jag inte kört sedan september. Den har också fått omlagd körväg, det vill säga den har återgått till sin normala rutt efter att Centralbron renoverats i somras... Hög tid för uppvärmning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.