Pass 57e: Pelikanslingan får vänta

Den tredje raden på lördagen ägnade jag åt att framföra en tvåa tur och retur till Norrtull. När jag kom till Räntmästartrappan såg jag fenomenet med trafikljuset. Det gick rent fysiskt att köra rakt fram, inga vikt- eller höjd begränsningar i form av låga ribbor över vägbanan - men när jag fick körpil i kollektivkörfältet, fick även de som kom från höger grönt ljus, vilket innebar att jag valde att svänga höger och körde sedan vänster upp mot Slussen. Pelikanslingan med ledbuss får vänta...

---
Relaterat: En artikel om ombyggnaden av Slussen från DN 31 augusti 2005

Kommentarer
Postat av: ylva lindgren

Hej,

Kul att det finns fler som funderar över namnet pelikanslingan.

Kan det möjligen komma ifrån samma utskänkningsställe som gett namnet till pelikangränd i Gammla stan??



Pelikansgränd är en kort gränd i Gamla stan, Stockholm, som går från Österlånggatan ner till Gaffelgränd. Gränden har fått sitt namn från källaren Pelikan, ett litet utskänkningsställe, som låg i källaren i det ännu kvarstående huset Österlånggatan 39. Huset byggdes av vinskänken Hans Georg Cron 1664, som också drev Pelikan. Innan det hette gränden Lilla S:t Johannes gränd.



Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Pelikansgr%C3%A4nd"



Kanske det finns någon som vet mera?



//Ylva

2009-01-28 @ 14:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.