Pass 58 c: "En långtradare har fastnat på Gasverksvägen"

Efter trean bytte jag till en 55:a, kortbuss mot Tengdahlsgatan. Klockan är 18.42 när jag tar bussen och rullar iväg. Vänder på Tengdahlsgatan, den minusminut jag har tidsregleras och jag åker tillbaka mot Motalavägen. Ingen trafik nästan, så allt går bra. På Gasverksvägen riktning Hjorthagen finns en hårnålskurva, en 90 graders sväng där det gäller att ta ut och utnyttja överhänget utan att gå på bergvägen. Åt andra hållet, riktning centrum, är kurvan om möjligt lite snävare och det gäller att se till att man dels inte inkräktar för mycket på motsatt körbana, dels undvika att bussen skär in i huset på höger sida. När jag kommer där, i riktning Hjorthagen, ser jag efter kurvan en lastbil som håller på att backa. Jag kör igenom kurvan och tar det lugnt, stannar till, osäker på om jag kan komma förbi. Lastbilen - med släp - verkar ha problem. Föraren backar, sedan kör han fram, det hela blir inte enklare av att släppet verkar vika sig och personbilar som smiter förbi - söndagsstressade. Jag avvaktar lite, men kör sedan förbi. Gott om plats, även om jag får köra upp på den låga trottoaren.

Jag tycker att han verkar ha problem och inser att jag ska tillbaka mot söder om bara några få minuter. Anropar RTL. Jag säger:

- Det är en långtradare som fastnat på Gasverksvägen, den håller på att backa men verkar ha problem. Jag kom förbi, men är orolig för returen, kom.
- Ja, de brukar vara rätt duktiga på att backa - men kontakta oss igen om du blir stående där, kom.

Jag repeterar och kör till Motalavägen. Enligt tidtabell glider jag ut och svänger tillbaka in mot stan. Två passagerare. Några fler går på vid nästa station. I backen ner från Hjorthagen ser jag att bilar bromsar. Jag stannar längst ner och lägger i P-bromsen. Anropar RTL, eftersom jag ser att lastbilen fortfarande är kvar. Under tiden som jag väntar på att de ska svara informerar jag passagerarna om att vägen är blockerad av en backande långtradare och att jag ska höra med traflikledningen vad de rekommenderar mig att göra. En passagerare säger att hon blir sen, men det verkar inte vara någon fara.

RTL svarar och jag informerar dem om att jag står still och bedömmer att det är svårt att komma förbi. Jag går sedan ut och informerar bakomvarande bilar om att jag inte kan svänga, så de får gärna köra om mig. Efter några minuter ser det ut som att det är bättre plats vid lastbilen, så jag kör ut och ångrar mig i samma sekund. Det verkar inte alls finnas plats att passera, däremot risk att jag också måste backa... Jag anropar RTL igen och de frågar mig om jag kan se vilket åkeri lastbilen är ifrån. Säger att jag inte kan se det. Avslutar anropet, operatören säger att jag ska anropa när jag kommit förbi så får de se var de kan tidsreglera mig. Jag lägger i P-bromsen, öppnar dörren och går ut och inspekterar läget. Lastbilen står till höger. Det är trångt alldeles vid bakänden på släpet, men sedan ser det ut som att det är ganska bra plats. Föraren, som är finländare, säger att han har problem. Jag säger att jag försöker köra förbi och han säger "Yes, yes - do that". Så jag går tilbaka till bussen. Det verkar fungera, även om det är trångt, så jag lossar P-bromsen, lägger i växel och rullar sakta sakta. Det går. Jag är förbi.

Anropar RTL och säger att jag är förbi. RTL säger att jag ska anropa dem igen vid Tengdahlsgatan, så får de kanske tidsreglera mig - är 12 minuter sen. Möter 5111 nedanför backen och anropar den. Säger att det är trångt en bit fram pga av en backande lastbil. Föraren tackar för informationen och jag rullar vidare.

Vid Slussen informerar RTL om att det är hinder på Gasverksvägen, men att det går att komma förbi om man fäller in backspeglar. Dessutom frågar operatören om någon vet vad lastbilen kommer ifrån, om de kan ringa någon. Gatukontoret åker inte ut så länge den inte har parkerat. Jag anropar och säger att det är en finländare. Operatören säger att hon kanske får ringa polisen, så att de kan hjälpa till där.

På väg till Tengdahlsgatan kör jag förbi folk som väntar på bussen åt andra hållet. Vänder vid Tengdahlsgatan och tar på en passagerare. Säger till RTL att jag kan gå med försenad avgång, istället för att tomköra, eftersom jag bara är fyra minuter sen. RTL tackar för det och jag rullar som en 55:a mot Hjorthagen. En passagerare som kliver på undrar om det var jag som körde förbi åt andra hållet för några minuter sedan och jag bekräftar. 21.04 - 5 minuter efter att jag skulle vara där - kör jag in till hållplats på Slussen. Informerar pågående förare om problemet med lastbilen på Hjorthagen, men det ska vara löst nu enligt RTL. Hoppar av och går iväg till T-banan. Ännu en busshelg läggs till handlingarna.

---
Några tankar
Att lastbilen fastnade kan ha många orsaker. Antagligen missade han en längdbegränsnings skylt, eller kanske använde GPS för att få en vägbeskrivning. Klart är i varje fall att det tog nära en timme för honom att backa tillbaka och komma loss, och att han hade problem med att släpet inte ville som han ville.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.