Tid för att hinna koppla av och inte tänka buss ett tag...

Kravet i busstrejken är att de privat anställda förarna ska få samma avtal som de kommunalt anställda. Samma avtalsperiod, samma löneökning, samma anställningsvillkor, vilotid och ramtid. De privata arbetsgivarna ifrågasätter varför ett avtal tecknat med åtta kommunala bolag ska ligga till grund för resten av branschen. Facket vill förebygga risken att bolagen börjar konkurrera med löner och arbetstider och därmed på sikt försämra villkoren för dess medlemmar.

När varslet lades lyftes lönen upp som den största stötestenen, vilket jag kommenterade i ett inlägg i tisdags [se exempelvis SVD:s ledare 2008-07-01].

Nu börjar Kommunal få fram budskapet om att det kanske främst är ram- och vilotid som är det viktiga att få igenom [se exempelvis SVD 2008-07-03]. Detta har de sagt från början, men media har valt att inte lyfta upp det. Det känns som att allmänheten kan ha förståelse för argumenten som gäller ramtid. Bussförarbloggen Cecilia Linnea Birgitta pekar på att restid inte inkluderas i ramtiden [se "Högre lön eller rätt till 8 timmars sömn?", 2008-07-02]. Det är inte ovanligt att man som busschaufför börjar dagen på ett ställe, kanske 04.45 och slutar nio timmar senare någon helt annanstans. Att ta sig till och från sitt jobb på sin fritid är väl inget unikt. Det som är unikt är att start- och slutplatser varierar från dag till dag, med varierande restider som följd.

Rast och dygnsvila är tid som chauffören har till eget förfogande. Det finns inget som reglerar att du måste sova X antal timmar, men det ska finnas förutsättningar att hinna sova ordentligt. Att ha tid för att hinna koppla av och inte tänka buss ett tag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.