Första dagen efter strejken, igen...

"Rulla till Slussen", säger TX
"Nu?", säger jag, som hade tänkt mig någon timme extra runt 11-tiden innan passet började kl 13. Klockan är nu 07.26.
"Ja, hur snabbt an du vara där?", frågar TX
"Jag kan åka direkt", säger jag och börjar fundera på var de strejkundanhängda uniformspersedlarna är
"Bra. Ring mig när du är på Slussen"

Jag ringde TX eftersom jag misstänkte att det kunde vara störningar i trafiken. Dessutom hade jag bussabstinens efter nära en vecka utan körning. Skulle ha jobbat i helgen, men det blev strejk istället. Hittar uniformen, tar på mig, säger hej då till sambon och sticker sedan iväg till T-banan. Får vänta några minuter och passar på att prova att titta på Rapport via 3G-nätet, har en ny telefon... De berättar om busstrejken. På informationstavlorna står det att det kan finnas störningar i busstrafiken på grund av tidigare strejk. Kommer fram till Slussen och ser 7019 stå vid treans hållplats riktning Karolinska sjukhuset - funderar på om jag ska ringa TX och fråga om det är den jag ska ta, men väntar tills jag är inne i rastlokalen.

TX ringer.

"Var är du?", undrar han
"Jag är på Slussen.", säger jag
"Okej, jag börjar räkna tiden från nu då. Ska se vad vi kan hitta... 8.31 från Mariatorget. Vänta två minuter så kan du få ut en tjänstespec", säger han

Vi lägger på och efter några minuter skriver jag ut specen. Får arbetstid från 07.50. Ramtid på 12.46. Promenerar bort till Mariatorget. Första dagen efter strejken har börjat. Första dagen efter strejken, igen... (to be continued)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.