Vågen - det är nog sällan en stadsbuss varit så efterlängtad...

För min del innebar frysningen att jag omgående tog på mig uniformen, satte mig i bilen och körde iväg till Söderhallen.

Kommer till Söderhallen. Kör in genom grindarna. Parkerar bilen - klockan är 15.50 och det är en timme sedan jag först läste om frysningen och undrade vad den innebar. Går ner till TX, förbi den gamla matsalen, genom den långa gången. Träffar C - min kompis från linjeutbildningen. Försöker skriva ut en körspec, utan att lyckas. TX är stressad, men det är ganska bra stämning. Det är många förare som undrar lite över frysningen, det är ju inget avtal som slutits - bara fortsatta förhandlingar.

Jag ska köra en 44:a - skulle löst av på Östra station - men istället får jag sätta blocket i trafik. Ser att bussen ska tillbaka till Söderhallen på mitt pass och går upp till facket där bussen står. Får buss 5114 i fack 18 och går till den. Startar upp den, måste ladda upp trycket lite. Kör ut. Gör säkerhetskontroll och sticker sedan iväg, för att gå i trafik vid lämpligt ställe. Tänker först tomma till Ruddammen, men väljer sedan att gå i trafik vid Strandvägen riktning Karlaplan. Inga passagerare alls. När jag kommer upp till Ruddammen ser några personer mig och börjar göra vågen.

Efter strejken

Stannar vid hållplats och skyltar om. Vid Ruddammen har hållplatsen flyttats, så man måste alltid positionera för att bussPC:n ska veta att man är framme. Några som undrar om 43:an kommer går vidare när jag informerar dem om att det är stora störningar i trafiken. Avgår i tid till Slussen. Första passageraren för dagen kliver på. Vid Östra station går ännu fler personer på. Totalt har jag fyra passagerare när jag kommer till Karlaplan. Alla är tacksamma och lite nyfikna på hur det gått i strejken, och jag försöker informera så gott jag kan. Vid Karlaplan  töms bussen på folk och jag fortsätter till Skansen.

Vid Skansen reglerar jag lite. Flera personer kommer fram och undrar om bussarna går nu igen, och konstaterar att strejken inte varade så länge. Jag säger att den är fryst, men att den kan sätta igång igen med ett dygns varsel. Vänder tillbaka mot Ruddammen. Två personer går på vid Gröna Lund, de undrar över strejken. Vid Östra Station kommer en dam på som är väldigt tacksam att bussarna börjat gå igen.

"Man tror ju inte det ska vara några problem. Men i fredags... jag menar i tisdags gick jag och handlade. Tog en resväska med mig för att fylla den med varor. Det tog en halvtimme att gå! Man tänker inte på att det är så långa avstånd... Jag trodde jag såg i syne när jag såg bussen komma. Ni är efterlängtade!", säger hon

Vi pratar lite mer under vägen upp till Ruddammen, jag säger att strejken kan bryta ut igen och hon kliver av. Jag kollar igenom bussen och kör sedan iväg, tommar till hallen. Det är rätt mycket trafik vid Kungsträdgården men jag hinner ändå till Söderhallen innan blocket ska avslutas. Inne i hallen är det dock fullt i facket där bussen ska stå, så jag får ställa den på en annan plats.


Första raden efter strejken var lärorik. Dels insåg jag att det är mycket jobb med att sätta igång trafiken efter totalstopp. Det ger även ett större ansvar åt chaufförerna att själva bestämma var det är lämpligt att gå i trafik. Det är ett pussel och pyssel för att få det att gå ihop. Samtidigt insåg jag att allmänheten var tacksamma för att bussarna var igång igen. Kollektivtrafiken är något folk tar för givet och det är först när den inte fungerar som de börjar sakna den, och kanske medvetet uppskatta den. Aldrig trodde jag att någon skulle göra vågen för mig när jag kom med min stadsbuss... Det är nog sällan en stadsbuss varit så efterlängtad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.