Lurad av BussPC:n - hängde inte med i svängarna

Det finns många datorer i en modern buss. Några av bussarna, exempelvis Söderhallens nästintill splitternya Volvo 7500 biogas, har dels datorer som gör att bussen överhuvudtaget går att köra. Dels BussPC:n - en dator som håller koll på hållplatsutrop och tidtabellsföljande. I söndags var jag med om en lite intressant anvädningsupplevelse gällande BussPC:n.

Kör från Norrtull. Avgång 07.51. Till Odenplan. Inga passagerare.  Rullar förbi hållplatsen. Kollar BussPC - minustid - fyra minuter. Jag tänker "Oj vad de har skruvat till den här tidtabellen, får försöka hålla ett bra tempo. Stannar vi Stadsbiblioteket för att ta på en passagerare. Ser då att BussPC:n ställer om sig från "Norrtull" till Stadsbiblioteket. Plötsligt ligger jag inte fyra minus utan två plus. Oups, liksom. Vad hände...

Jag tidsreglerar lite vid hållplatsen för att inte komma för tidigt till Norrmalmstorg. Kör sedan iväg genom ett nystädat Stockholm, det är andra varvet för dagen vid klockan 7, så de sista festprissarna har gått hem och städpatrullerna gått ut. Vid Normalmstorg börjar jag fundera på om jag gick i tid från Odenplan, tror jag gjorde det. Får tips av RTL att kolla tjänstespecen, vilken jag alltid har med mig utskriven, så jag gör det . 8.02 skulle jag gått från Odenplan, det gjorde jag.

Det som hände var att BussPC:n av någon anledning inte registrerade att jag åkt från Norrtull. Jag uppmärksammade inte det, hade fullt upp att köra. Eftersom jag inte hade några passagera alls Norrtull - Stadsbiblioteket blev det heller ingen chans för systemet att positionera, utan det utgick från att jag inte avgått från Norrtull. Det brukar positionera när man öppnar dörrarna. Så frågan är om den avgången står som försenad avgång från Norrtull och eventuellt för tidig från Odenplan, eller bara ett hopp till Stadsbiblioteket. Nåja, ingen fara enligt RTL - jag låg i tid vid Norrmalmstorg och kunde ta det lugnt resten av varvet.

Det är inte varje dag jag blir lurad av BussPC:n - och när jag blir det lär jag mig mer om hur den fungerar. Det är många roliga svängar längs tvåans linjesträckning i korsningarna från Norrtull till Odenplan. Nästa gång kommer jag dubbelkolla att BussPC:n hänger med i svängarna... om uttrycket tillåts...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.