Två vagnbyten samma dag

Efter strejken - igen... del 3. När jag börjar ordinarie tjänst första dagen efter strejken, efter några timmar som reserv på morgonen, är min tanke att fånga en trea mot Södersjukhuset kl 13. Den kommer 10 minuter för sent och jag gör mig beredd att gå på. Föraren öppnar dock framdörren och säger att den bussen jag ska köra vidare med finns bakom. Jag ser bussen och går dit. Det är en förare på linjeutbildning som kört ner bussen från hallen tillsammans med en handledare. Vi hälsar och jag tar över. Det är en av de nya Volvo-bussarna, vilket kändes som evigheter sedan senast.

På grund av vagnbytet blir jag 10 minuter sen vid avgång från SÖS. Eftersom Centralbron repareras och just i onsdags var avstängd några timmar på eftermiddagen var det kö vid Slussen. Detta gjorde att jag försenades ytterligare. -15 till Slussen. Vid S:t Eriksplan låg jag -16. RTL ropade upp och gav rådet att jag skulle tömma bussen och vända, men i samråd med operatören kom vi fram till att det var bättre att fullfölja varvet till Karolinska, sätta ej i trafik och köra i fatt lagom mycket på returvarvet. Detta berodde på att jag kommit lite längre på turen än vad RTL trodde. Dessutom hade bakomvarande buss kört om mig. Jag avgick från Karolinska skyltad Ej i trafik och körde till Flemmingatan. Där låg jag minus sju, så jag valde att gå i trafik. Lyckades köra in tid och avgå enligt tidtabell från SÖS. Kom till Slussen för avlösning precs i tid.

Kör därefter ytterligare en rad på trean. Bussen går bra, en av första generationens Volvo-biogasbussar. Blir avlöst vid Slussen på returvarvet från SÖS och åker med till Tegelbacken. Ska köra 47 mot Tomteboda och sedan mot Waldermarsudde. Därefter 44 och tom till hallen. Vid Sergels torg kommer det flera 47:or, jag är tidig, så jag får vänta på min buss. Den kommer men till min förvåning tömmer föraren bussen.

"Hej!", säger föraren. "Det är vagnbyte. Din vagn kommer bakom", fortsätter hon.
"Okej, jag tar den då", säger jag och går till den. Det är block 701 som jag tar över. Hälsar på den föraren och kör sedan iväg till Tomteboda.

Vänder vid Tomteboda och glider iväg mot Waldermarsudde. Tommar från Waldemarsudde till Skansen och blir en 44:a. Kör 44:an till Ruddammen och tommar sedan till hallen. En lång dag, med ramtid 12.46, första dagen efter strejken, är över.


Tyvärr vet jag inte vad som var fel med de andra vagnarna, jag fick bara ta över och köra vidare. Hann inte fråga. För min del innebar det första vagnbytet att jag blev försenad, en försening som byggdes på pga Centralbrons avstängning för den kö på Katarinavägen som orskades av detta. Två vagnbyten samma dag tillhör ovanligheterna, men det gick väldigt smidigt. Ytterligare en lärorik dag i bussförarvardagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.