Biljettkontroll kl 07.12 en söndagmorgon

Kör 47:an mot Waldemarsudde med en Scania H18E som går som en klocka. Klockan är 07.12 och jag har precis lämnat Centralen. Svänger upp mot Sergels torg, stannar vid hållplats och släpper på passagerarna som väntar. Ser tre kontrollanter dyka upp från trappan och gå mot bussen.

"God morgon", säger den första
"God morgon", säger jag

Den tredje kontrollanten tar fram en lapp och jag tar min stämpel och stämplar.

Snabbt och effektivt går de tre igenom bussen. De fastnar vid en tjej i andra hälften av bussen. 07.14 kör jag iväg och de tre kontrollanterna åker med. Det verkar som att tjejen de kollar inte har rätt typ av biljett. Alla har visat färdbevis, men för kontrollanterna ska de kunna visa id-kort och andra bevis för att styrka sin rätt till exempelvis reducerat pris.

De är klara när vi kommer till Djurgårdsbron. De hoppar av vid Gröna Lund - vinkar hej då.

Jag kör ner till Waldermarsudde och vänder. Står där några minuter, regleringstid. Kör tillbaka mot Tomteboda. Vid Konsthallen/Gröna Lund står de. Samma procedur - de hälsar - jag stämplar. Så säger den ena:

"Det var inte mycket folk. Det blir en personalbuss"

Har inga passagerare alls. De verkar vänta på att några ska gå på vid Djurgårdsbron, men ingen gör det. En tjej går ombord på Styrmansgatan. Kontrollanterna stiger av vid Norrmalmstorg, misstänker att de ska fånga en tvåa eller 55:a.

Men lite spännande var det med biljettkontroll kl 07.12 en söndagsmorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.