Busskillnader och dess inverkan på körupplevelsen

Två bussar. En buss har nummer 7022. Jag kör  den först. Det går bra och den är helt underbar med sin Volvo-design, ny och fräsch. Biogasmotorn svarar lätt på gaspådrag och det känns som att luftkuddarna fångar upp varenda omjämnhet i asfalten. Bromsarna tar, först retardern därefter lufttrycksbromsarna. Fokuserar på körningen, på att hitta flytet och planera stoppen på ett bra sätt. Nöjd och glad hoppar jag av bussen, efter att ha kört in den i Söderhallen.

Den andra 7023, de borde vara levererade samtidigt i stort sett. Det första jag märker är att det pingar när jag stannar vid rödljus. Vid Tjärhovsplan märker jag hur den hackar när jag bromsar, det verkar som att den växlar ner lite ryckigt. Bromsarna tar hårt den sista avgörande metern för att jag ska kunna lyckas stanna smidigt, försöker ändå släppa upp bromsen bland det sista jag gör för att undvika bromsryck. Stannar och det pingar. Jag känner mig fokuserad på bussen, den kräver min uppmärksamhet stup i kvarten. Eller snarare varje minut. Byter av vid Söderhallen. Jag åker med ner till Slussen, slutar för dagen.

Föraren som går på säger efter 100 meter:
- Vad bromsarna tog hårt på denna
- Jo, de gör de, säger jag
- Det är inte klokt så stor skillnad de är mellan de här Volvobussarna. Ingen buss är den andra lik när det gäller att bromsa, förtsätter föraren samtidigt som han svänger upp på Bondegatsrampen bort mot Erstagatan
- Vissa av dessa nya Volvobussar har jättebra kraft, andra inte. Jag vet inte vad det kan bero på..., säger han

Jag vet inte heller vad det kan bero på. Kanske har de bytt bromsar nyligen på en av bussarna? Eller så har de olika versioner av programvaran? Eller olika serviceintervall?

Det som är intressant är att det är så stora skillnader. Samt att det påverkar körupplevelsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.