"SL en del av Stockholmsbilden" - vila mer angeläget än högre lön?

Runt 50 minuter tills vi vet om det blir busstrejk. Det ser inte ljust ut, det är stor sannolikhet att det blir strejk. I helgen när jag passade på att vila mig lite i företagets massagefåtölj såg jag en tavla från 1985 med en massa bussar. Tog lite foton på den, eftersom nostalginerven kom igång. En väldigt massa bussar är det. Texten lyder "SL en del av  Stockholmbilden".



Bildtext: Jag undrade först vilken gata bilden föreställer. När jag tittade lite mer noggrant tycker jag mig känna igen vyn från förarplatsen på trean, riktning SÖS. Hantverkargatan är mitt förslag... (kan ha fel, men det finns bara ett Stadshus i Stockholm?)


Storstockholms lokaltrafiks VD gick i torsdags ut med en önskan om att vissa områden som saknar spårbunden trafik skulle undantas från strejken genom att söka dispens [se DN]. Kommunal har gått ut hårt och folk inser att det inte blir mycket till busstrafik under SL-flagg i Stockholms län, om varslet träder i kraft. Nu har Busslink och Swebus sökt dispens för Nacka, Tyresö och Norrtälje. Kommunal har gått med på några av dessa områden - bland annat ersättningstrafiken till Nynäshamn.

När jag läser insändare i tidningarna verkar förståelsen och sympatin för strejken inte vara så stor hos allmänheten, jämfört med sjuksköterskornas strejk tidigare i år. Jag kan förstå det på ett sätt, eftersom det i princip en blockad mot allt vad busskollektivtrafik heter i länet. Samtidigt är det kanske en poäng att visa på att bussförarna har en viktig funktion i samhället, att utan bussen stannar Stockholm. Eller tvingar till mer innovativa lösningar.

När jag läser tidningarna framstår det som att lönen är det viktigaste för förarna. Facket lyfter däremot hellre upp de långa arbetsdagarna och de korta dygnsvilorna - med 13,5 timmars ramtid. Det kan innebära påtid 06.00 och sluttid 19.30 - vilket framförallt är bra för delade tjänster. Delade tjänster uppskattas ofta av hundägande busschaufförer, men enligt vad jag hört inte nödvändigtvis av dem som bor långt från garaget eller inte har hund. I det kommunala avtalet har förarna fått 13 timmars ramtid, en viss förbättring. I förslaget som medlarna lade fram till partnerna var ramtiden fortfarande 13,5 timmar.

Dygnsvilan ska vara 11 timmar, men får förkortas till nio timmar tre gånger per vecka. Kommunal kräver att dygnsvilan måste vara 11 timmar alltid. På Busslink har jag aldrig haft nio timmars vila, det minsta är nog 10 timmar. Slutar 01 och börjar runt 11. Hittade en blogg som skrev om detta utifrån en annan arbetsgivare: "Magnus tankehörna: Vadå lönerna". Dygnsvila är ju väldigt viktigt för att kunna köra på ett säkert sätt. Kortare ramtid gör kanske att fler personer söker sig till yrket, och att de som är där stannar kvar?

Men nyhetsvärdet handlar kanske bara om lönen? För att det är det som folk kan reta sig på?

SL en del av Stockholmsbilden. Det är kanske lite ironiskt att det nästan bara är SL-bussar på bilden, med tanke på hur Stockholmsbilden med stor sannolikhet kommer se ut de nästkommande dagarna.

Läs mer:
[Båda parter räknar med strejk, DN 2008-06-27]
[Busstrejk kan bli samhällsfarlig, DN 2008-06-26]
[Lönefråga, DN 2008-06-26]
[Busstrafiken stannar efter midnatt, DN 2008-06-30]

Kommentarer
Postat av: Marcus

Har äntligen hittat ett sätt att spara pengar på, spelar helst på topp bollar såsom pro v1, Hx tour mfl. har en förmåga att slå bort för många 50 lappar. hittade en sida där man kunde köpa golfbolalr för halva priset, fick leverans 2 dar senare och är supernöjd. kan verkligen rekomendera ett besök till www.floridabollar.se

2008-07-19 @ 12:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.