Från alkotest till strejksnack - en bussfredag

Fredag. 05.00 tar bilen till Söderhallen. Att åka med SL hade inneburit att jag varit tvungen att åka kl 03. Att de överhuvudtaget listar det som ett alternativ är lite konstigt.

05.29 - det block jag ska köra har blivit slumpvist utvalt för föraren att göra utandningsprov. Går in till ett rum där en representant från FeelGood sitter. Får legitmera mig, skriva på att jag godkänner att testet görs och sedan blåsa. Lite annorlunda än polisens - en knapp som åker ut när man blåst tillräckligt. Representanten beklagar, på skämt får jag hoppas, att jag får jobba idag med. Jag säger att "Det gör jag så gärna så".

05.31 - hämtar ut en buss - får buss 5046.

05.34 - hittar bussen, kopplar loss, kör ut, gör säkerhetskontroll

05.39 - dubbelkollar tjänstespecen - jag ska till Södra station riktning Tengdahlsgatan - en ny variant för mig. Kör till Slussen, sedan Pelikanslingan (?) höger upp till Södermalmstorg och vidare mot Södra station som en 55:a. Fastän jag tommar.

05.49 - Avgår tom, fast i trafik, mot Tengdhalsgatan

06.16 - Kör linje 55 till Motalavägen

07.26 - Avlösning på Slussen, ringer sambon eftersom hon har ringt när jag körde. Jag har glömt att lämna en sak, så vi koordinerar att hon kan möta mig på Norrtull 11.40.

07.40 - Fångar en tvåa mot Barnängen.

08.40 - Norrtull. Och där kommer min sambo gåendes. Eftersom hon varit måttligt road av bussnack blir jag glatt överraskad när hon intreserar sig för tryckluft och spegelseende. Hon åker till och med med en runda, med giltig biljett - månadskort - en station. Första gången hon åker med mig. Det var kul. Om än bara 200 meter.

09.15 Rast

10.38. Hämtar ut en buss, det bir 7016. Kör ut, gör säkerhetskontroll och inser att jag hämtat ut den 10 minuter för tidigt. Så jag stänger av allt och passar på att ta lite bilder, som kommer läggas ut i senare inlägg.

11.40 - Tillbaka vid Norrtull. Omedelbar avgång.

12.37 - Efter att ha vänt vid Barnängen kör jag tillbaka till Slussen. Paus.

12.54 - Sista varvet - en 53:a. Bussen går bra. Några minuter sen till Slussen för avlösning. Körde samma block en annan gång, och då hamnade jag plus fem minuter vid Slussen trots att jag minustidade från Centralen och avgick i tid från alla hållplatser.

Åker med bussen upp till garaget. Har tagit bilen, eftersom jag inte riktigt kände för att ta bussen kl 03. Pratar lite med chauffören och frågar vad hon tror om strejken. En man lyssnar också. Han säger att han mycket väl kan gå från Henriksdalsberget och in till stan. Vi konstaterar att det ser ut att bli strejk om det inte blir förhandlingar under helgen, och att bra arbetstider är minst lika viktigt som högre lön. Vid Danvikstull går jag av.

En bussfredag som började med alkotest och slutade med strejksnack är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.