Tisdagstema: Elektrisk hybridbuss
Dagens tisdagstema är "Elektrisk". Jag var med om en elektrisk upplevelse för två veckor sedan när jag besökte Spårvagnsmuseet i Stockholm. Dels var det ett under av nostalgi, om någon undrar var gamla bussar i Stockholm tar vägen är ett svar Spårvagnsmuseet... De har dock bara ett exemplar av varje modell, vilket inte är mycket med tanke på att SL tidigare ofta köpte ett hundratal av varje busstyp... Men inser att det kanske hade varit svårt att behålla alla... :)
Dels visade de ett exemplar av H17H, från 1993. En prototyp som användes för att testa alternativ till dieseldrivna bussar.
Tycker denna buss passar tisdagstema rätt bra. Batterierna laddas av en SAAB-motor (2,3i) och batterierna driver sedan bussen framåt genom en elmotor. Även styrningen är elektroniskt. Så här står det i Vägverkets fordonsregister:
"BUSSEN ÄR OMBYGGD TILL EN S.K HYBRIDBUSS.
BUSSENS ORDINARIE DRIVLINA MED DIESELMOTOR HAR ERSATTS AV EN
BENSINDRIVEN MOTOR SAAB 2,3-16. DENNA DRIVER EN GENERATOR SOM
I SIN TUR DELS LADDAR ETT BATTERI PÅ TAKET DELS DRIVER TVÅ
ELMOTORER SOM VIA KARDANAXELN DRIVER BUSSEN FRAMÅT.
BROMSSYSTEMETS KOMPRESSOR ÄR ELDRIVEN.
STYRSYSTEMETS SERVOPUMP ÄR ELDRIVEN."
Kort sagt... Elektrisk.

Som kuriosa kan nämnas att de valde etanol istället, vilket idag gör att SL har den största bussflottan i världen med förnyelsebart drivmedel [läs mer här].
Dels visade de ett exemplar av H17H, från 1993. En prototyp som användes för att testa alternativ till dieseldrivna bussar.
Tycker denna buss passar tisdagstema rätt bra. Batterierna laddas av en SAAB-motor (2,3i) och batterierna driver sedan bussen framåt genom en elmotor. Även styrningen är elektroniskt. Så här står det i Vägverkets fordonsregister:
"BUSSEN ÄR OMBYGGD TILL EN S.K HYBRIDBUSS.
BUSSENS ORDINARIE DRIVLINA MED DIESELMOTOR HAR ERSATTS AV EN
BENSINDRIVEN MOTOR SAAB 2,3-16. DENNA DRIVER EN GENERATOR SOM
I SIN TUR DELS LADDAR ETT BATTERI PÅ TAKET DELS DRIVER TVÅ
ELMOTORER SOM VIA KARDANAXELN DRIVER BUSSEN FRAMÅT.
BROMSSYSTEMETS KOMPRESSOR ÄR ELDRIVEN.
STYRSYSTEMETS SERVOPUMP ÄR ELDRIVEN."
Kort sagt... Elektrisk.

Som kuriosa kan nämnas att de valde etanol istället, vilket idag gör att SL har den största bussflottan i världen med förnyelsebart drivmedel [läs mer här].
Kommentarer
Postat av: frukostflingan
Oh vad roligt att se en annorlunda tolkning av temat! Det är lite kul att följa dina skriverier om bussar!
Postat av: Sirpa
Såg faktiskt elbussar när jag var i riga för ett år sen och fotade även nån, men den bilden tänkte jag inte på...
Postat av: Marika på Odlingspyssel
Bra tolkning av tisdagstemat!

Trackback