Fjärde turen på fyran

Jag vet inte vad jag är orolig för när det gäller fyran. Eller, jo, jag vet nog. Jag är rädd för att jag ska falla in i treans spår vid Södersjukhuset och S:t Eriksplan. Eller vid Fridhemsplan. Eller svänga som en tvåa vid Odengatan. Glömma bort att svänga, så att jag är tvungen att köra till Sveaplan och vända mitt i natten. Köra fel och fastna. Vara tvungen att backa.

Kommer till Gullmarsplan, kl är 23.00. Har kört tvåan, 53:an och 43:an innan - men hela tiden försökt memorera hur fyran går. Fyran är den linje jag kört absolut minst, eftersom Söderhallen bara har två omlopp per dag på den. Så det här blir fjärde turen på fyran...

Jag ser en buss komma. Blir glad, för det visar sig vara 7026 - en av de nya Volvo biogasledvagnarna. Det finns förare som inte gillar dem, men jag har nog svängt där - tycker de är suveräna att glida fram i. Kruxet är väl bara att de ibland varnar för allt och ingenting på samma sätt. När de fungerar ger de enligt min mening den bästa körupplevelsen av alla Söderhallens ledvagnar. Så jag är glad. Ser att omloppsnumret inte stämmer, men det kan hända att föraren bläddrat fel. Sådant händer. Bussen stannar och passagerna släpps av. Föraren öppnar framdörrarna och säger att jag nog ska ha nästa buss, själv ska han till hallen och därefter fånga en tvåa. Han säger hej då och sticker iväg mot Söderhallen.

Själv väntar jag någon minut och ser sedan en Volvo ledbuss komma körandes. Identfierar den som första eller andra generationen biogas, ser sedan att det är 5378 - en av de första som levererades. Inte så illa, tänker jag. Avlöser föraren och frågar om det är några nyheter på linjen, längesedan jag körde den - men det är inga nyheter alls. Sätter mig tillrätta och med en halv minuts marginal börjar jag lastningen av passagerare. Glider iväg, vänster i rondellen vid Gullmarsplan, vänster vid Skanstull, missar inte att svänga mot Hornsgatan, klarar Hornstull. Glider över Västerbron och njuter av utsikten. Hur är det nu igen, bussfil i slutet av bron. Där. Inga problem. Mycket folk. Fridhemsplan. S:t Eriksplan. Odenplan. Tekniska högskolan - Östra station, där hade det varit lätt att köra fel, men lika lätt att fixa till. Sista passageraren kliver av vid Stadion. Ska svänga - kollar BussPC:n - vad heter nu den där hållplatsen igen. Ja just det, Banérgatan. Där ser jag funkishuset. Svänger. Snyggt.

Några minuters regleringstid när jag är vid Radiohuset. Släcker ner bussen och äter en morot, dricker lite vatten. Klockan är 23.55 när jag startar motorn igen, tänder upp och sticker iväg. Det är trångt vid Östra station, men det går bra. Vägarbete. Svänger ner på Odengatan. Odenplan, S:t Eriksplan och Fridhemsplan - ligger i tid - eller lite plus, en minut ibland. Så jag får tidsreglera. Över Västerbron. Hornstull. Svänger rätt upp mot Ringvägen. Svänger rätt vid Skanstull. Gullmarsplan. Tömmer bussen. Puh. Det gick ju bra. Klockan är 24:34, så jag går igenom bussen. Tommar sedan Götgatan och Folkungagatan. Kör via Bondegatsrampen och parkerar bussen. Stänger allt och går ut. Pratar lite med föraren jag träffade vid Gullmarsplan tidigare och beger mig sedan hemåt. Det var kul med fyran. Det var gott om körtid och flöt på bra. Jag känner mig nöjd. Fjärde turen på fyran är över...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.