Försovningsreserv

I tisdags satt jag reserv hela morgonen, fram till 13 - försovningsreserv.

Börjar vid 04.45 på hallen och får först sitta och vänta i två timmar. Tar några bilder på vägen ner till rastlokalen.

image206
Bildtext: En rampad buss

image207
Bildtext: Trapphuset närmast hallgården.

image209
Bildtext: Skåp, utanför en gammal matsal

image210
Bildtext: Igenbommad gammal matsal...

image208
Bildtext: Lång korridor bort till driftledningen


Pratar med kollegor, många verkar komma en stund innan de går på sina pass, pga bussar som inte passar osv. Dricker lite te och läser DN och Metro. Pratar även med en flexbussförare som berättar lite om hur det fungerar med missade och försenade avgångar. Rätt avancerat system med avgifter och regler som reglerar vad som gäller.

Vid 06.45, efter två timmar, kommer TX förbi och säger han har ett jobb som börjar, en chaufför har anmält sig sjuk.

Hämtar en buss och kör ut till Sickla Köpkvarter för ett och ett halvt varv på 74:an. Rätt mycket folk som ska in till stan från Hammarby sjöstad, även barvagnar vilket inte är jättevanligt så här tidigt.

image204

Det är lite trångt vid Torkel Knutssongatan, de bygger där och en lastbil lossade något. Står och väntar på att de ska vara klara, men inser sedan att jag klarat svängen ändå. Men det var så mycket backande lastbilar att det nog var bäst att vänta.

image205

Därefter förarbyte vid Mariatorget. Går till Slussen.

Väl på Slussen, kl 09.59, går jag på en trea mot Södersjukhuset. Vänder vid SÖS och sticker tillbaka till Slussen.

Rast, tar en te McDonalds. Går därefter in i rastlokalen och sätter mig för att läsa lite.

Vid 11-tiden kommer TX och frågade om jag ville besiktiga en buss i Nacka, så jag åker med honom till Söderhallen (berättar mer om besiktningen i nästa inlägg).

Att sitta reserv har jag gjort tidigare, men detta var första gången det fanns något att göra. Det var en ny erfarenhet att med kort varsel få reda på vilka linjer man ska köra, ofta är det minst en timme till avgång, nu var det iväg direkt. Jag sitter gärna reserv igen, men skulle nog inte stå ut att göra det varje gång... Fast gärna försovningsreserv, så länge jag slipper försova mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.