Quarneval i stan - "Jag har ju köpt SMS biljett, vad ska jag göra då?"

Quarnevalen är ett evenemang som inträffar vart tredje år i Stockholm. Studenter från KTH och andra högskolor bygger ihop spännande fordon och fordonsliknande tekniska lösningar, och visar upp dem i en kortege. Jag kan så här i början av inlägget säga att jag inte sett den tidigare. Och jag visste inte om den när jag kom till Slussen 13.18. igår... Oförskämt fint väder.

Kommer till Slussen. Går och ställer mig för att fånga en tvåa mot Norrtull. Bussen kommer, buss 5397, som jag även kört dagen innan. Skönt att det inte blev 5398 som jag körde kvällen innan, den gick inte så bra. Äntrar bussen genom mittendörrarna. Avgående förare informerar om att tvåorna vänder vid Norrtull på grund av Quarnevalen. Det finns ett blått häfte med beskrivningar och innan jag lämnar Slussen kollar jag lite snabbt igenom det och ser att jag ska vända genom att köra höger på Birger Jarlsgatan och sedan höger in på Hamngatan. Det står även att tvåorna ska gå från Norrmalmstorg utan att följa tidtabell. Tidsreglering ska ske på Söderhallens gård.

Kommer fram till Norrmalmstorg och tömmer bussen. Folk har förståelse för att den inte går längre, många säger att de ska se på Quarnevalen. Anropar RTL för att få reda på hur jag ska göra eftersom jag går av passet vid Slussen, men de säger bara att jag har informationen i den blåa foldern. När jag svänger runt hörnet in på Hamngatan ser jag en Volvo-ledvagn stå parkerad, så jag ställer mig bakom, och springer sedan och pratar med föraren. RTL har informerat om att man ska tidsreglera på hallen, men för oss som ska lösas av när vi kommer till Slussen är det ok att tidsreglera där vi är. Efter några minuter kommer ytterligare en buss vars förare frågar oss, och vi beslutar sedan att köra fram bussarna så att han kommer in lite bättre. Första bussen rullar iväg mot hållplatsen. Jag kör fram.

image226

Loggar in på omloppet igen och ställer in att jag är på rätt plats. Stureplan - ser att jag är +12 minuter, men står stilla och inväntar avgång.

image229
Bildtext: När man väljer avgång i BussPC:n skyltar den inte upp bussen om man är för långt från angiven hållplats. Man får bläddra fram till rätt hållplats, positionera sig. Alternativet är att köra fram till hållplats och öppna dörren, varpå BussPC:n positionerar, men trafikanterna brukar bli lite förvirrade då... "Är du en tvåa?" "ja" "Det står ej i trafik"



image228
Bildtext: Enda chansen att ta en bild vid Norrmalmstorg från förarplatsen på en MAN ledbuss är om man står parkerad och inväntar avgång. Allt avstängt, avgång om 12 minuter...

När det är fyra minuter till avgång kör jag fram till hållplatsen och lastar. Kör, ingen trafik att tala om och lagom med folk, så jag kommer i tid till avlösningen.

Efter en paus fångar jag en Volvo - 7004 - mot Norrtull. Samma sak - vänder vid Norrmalmstorg. Denna gång är passagerarna som står och väntar mer svårövertalade att inte gå ombord. En kille säger "Jag har ju köpt SMS-biljett, vad ska jag göra nu då!?" varpå jag så lugnt som jag kan svarar att han får kontakta SL-center, men han blir sur ändå... Jaja, jag stänger alla dörrar och rullar mot motsatt sida på Norrmalmstorg. Tidsreglerar någon minut och avgår sedan från Norrmalmstorg en timme innan ordinare tur...

Vid Sofia tömmer jag och tommar in på hallgården, där jag ställer mig bredvid fem andra ledbussar som väntar på ordinarie avgång mot Norrtull.

image230
Bildtext: Busslink 5397 och 5381 inväntar ordinare avgång mot Norrtull på Söderhallens hallgård. En ledbuss kör ner mot Barnängen för att lasta.

Efter c:a en timmes väntan, under vilken jag även pratat med en chaufför i grannbussen, kör jag ner till Barnängen och lastar. Den chaufför säger bland annat att det är den lugnaste omläggningen hon varit med om. Det var mycket värre första maj. I höjd med Spårvagnsmuseet meddelar RTL att vi är åter i ordinarie körvägar, omläggning och förkortningar upphör. Kommer fram till Slussen och blir avlöst. Meddelar chauffören och går sedan ut i solen och njuter.

Jag har upplevt min första Quarneval, men ännu inte sett något av den. Jag har upplevt den bakom ratten i en 18 meters ledbuss...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.