Att jaga är roligare än att reglera

76:an kommer och jag går ombord. Föraren informerar mig om att det står felparkade bilar på Renstiernas gata, vid nummer 17. Så om RTL ropar upp, han har anropat dem, vet jag vad jag ska säga. Tackar för informationen och sätter mig tillrätta. Minus två står det på BussPC:ns display just som RTL ropar upp. Informerar och RTL tackar, de ska kontakta trafikkontoret. Jag kör fram och låter de sista springarna stiga ombord, därefter stänger jag dörrarna igen och rullar. Vid trafikljuset borta vid innan hållplatsen Räntmästartrappan står en SUV lite dåligt till, men jag lägger mig ändå i kollektivkörfältet. SUV:en står snett ut i kollektivfältet och jag kväver en impulsa att kontakta RTL för att rapportera även denna...

Det blir grönt på vanliga trafikljuset och bilarna i den filen rullar. Jag väntar på kollektivpilarna och... väntar... det slår inte om. Istället får gående och andra bilar grönt ljus. Jag misstänker att SUV:en på något sätt blockerar för mig, och min farhåga blir inte mindre närvarande när jag missar även nästa intervall - kollektivpilarna lyser med sin frånvaro...

BussPC:ns räkneverk upplyser mig om att jag nu ligger minus sex minuter. Lösning. I med vänsterblinkers, inväntar grönt ljus i bilkörfältet och rullar försiktigt ut i den filen, framför snälla bilister som släpper fram mig. Minus åtta minuter. Kollar körspecen och ser att regleringstiden på Ropsten är åtta minuter. Om jag håller förseningen kommer jag alltså slippa reglera stillastående, förseningen kommer ätas upp ändå...

Jag tar det lugnt, tar det som en sport att köra lugnt och rulla. En personbil vid Norrmalmstorg har ställt sig dumt i korsningen och blockerar effektivt mitt försök att komma fram. Föraren verkar ha fått för sig att det röda ljuset gäller för honom också, fastän han har svängt från Norrlandsgatan och jag har grön pil på mitt trafikljus. En välavvägd signal från en 69:a får honom på bättre tankar och tre bussar kan glida in på hållpats vid Norrmalmstorg. Detta lilla missöde gjorde att förseningen ökade till nio minuter. Men jag kör lugnt, utnyttjar möjligheten att köra 50 på Strandvägen. Vid Frihamnen är jag åtta minuter sen, därefter sex minuter. Kommer fram till Ropsten nästan precis när jag ska avgå och får reglera en halv minut...

Att jaga innebär i det här fallet ingen racerkörning, utan snarare att köra lugnt, rulla och undvika onödiga stopp. Åtta minuter är mer försening än vad som är riktigt bra, men jag lyckades att köra ostressat. Det hände något vid trafikljuset innan Räntmästartrappan, nuförtiden brukar det slå om i rätt intervall. Det kan vara SUV:ens konstiga parkering som ställde till det, men behöver inte vara så.... Nåväl, det är roligare att jaga ikapp en försening än att stå still och tidsreglera. I varje fall om det är regn, blåst och grått...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.