Stäng inte av bussen - för det går inte

00.21 kommer 66:an från Reimersholme. Jag tar över och föraren säger: "Stäng inte av bussen. Den förra föraren sa att vi inte skulle stänga av den". "Okej", säger jag och är glad när jag tänker på alla problem det tipset hjälper mig att undvika i den arla söndagsnatten. Jag ställer in allt och rullar iväg till Henriksdalsberget. Ska köra flera varv mellan Henriksdalsberget och Slussen. Ibland med flera minuters regleringstid, men jag får undvika att stänga av motorn - som jag brukar göra.

Allt går bra, det är normalt med folk på alla turer och jag ligger som max tre minus. På andra varvet ber en trafikant mig att få tag på 96:an via radio, eftersom den kört förbi. Jag försöker, men RTL säger att "Den lyft från Slussen", så vi missar den ändå. På näst sista varvet är det en kille som somnat - han tackar för att jag säger till honom att vi är framme.

Kör sista varvet nästan tom till Slussen - två passagerare från Tjärhovsplan till Slussen. Tommar sedan till hallen. Äntligen ska jag stänga av bussen, som jag kämpat för att hålla igång. Trycker på den gröna stoppknappen. Inget händer. Trycker igen. Inget händer. Springer bak och öppnar motorluckan för att stoppa där. Inget händer.

Jag ropar upp RTL och de tror mig nog inte, för de tipsar om att trycka på den gröna knappen till höger om ratten. Jag repeterar att jag försökt stoppa den där bak också. De säger att de ska försöka skicka dit någon, alternativt låta den få slut på soppa. Jag lämnar bussen på tomgång och inne i hallen stöter jag på en rangerare som lovar att han ska titta på den - 5006.

Kanske är det symptomatiskt för Scania MaxCi H18E - stäng inte av bussen, för den bara går och går. Stäng inte av bussen - för det går inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.