Tidssökning - en liten beskrivning

I en kommentar till inlägget om tomkörning frågades efter lite mer information om tidssökning. Jag tänkte därför beskriva lite kortfattat om hur det går till.

Alla typer av tjänster, såsom exempelvis tidig uttjänst, uttjänst, delad tjänst och intjänst, är numera indelade i ett antal kategorier. Tror det finns åtta kategorier, det varierar lite från sökning till sökning. A är tidig uttjänst, B uttjänst, C mellantjänst osv. Tidssökningsperioden omfattar sex veckor och alla förare får gå in i en webbapplikation och se vilka dagar de ska jobba enligt sitt schema och därefter välja vilken kategori de önskar. Varje dag får man ange tre olika alternativ. Det går också att se sannolikheten för att få en viss tjänst - gestaltat av färgerna grönt, gult och rött. Detta motsvarar hur populära de olika kategorierna är. Om det inte spelar någon roll vilken kategori man får kan man välja "valfritt, *" - då får man det alternativ som är ledigt när alla andra har fått sina tjänster tilldelade och som passar utifrån arbetstidsregler och andra lagar. Det är inte alls säkert att det blir ett dåligt alternativ. Efter tidssökningsperiodens slut stängs sökningen.

Nu sker en fördelning av tjänsterna. Det sker enligt en rättviseprincip, som är en central del av systemet. Hur denna fungerar rent tekniskt är jag inte riktigt på det klara med, men i stort handlar det om att alla ska ha samma chans att få de mest önskade tjänsterna. Om man valt alternativet "valfritt, *" vissa dagar ökar chanserna att få de tjänster man önskat de andra dagarna.

Efter några veckor publiceras resultatet i form av utskrifter som kan hämtas. Det är även tillgängligt via intranätet. På dessa utskrifter kan man se hur man sökt, samt vilken kategori man blivit tilldelad. Dessutom, vilket jag tycker är en stor fördel, får jag reda på precis vilken tjänst jag ska ha de dagar jag jobbar - sex veckor framåt i tiden. Det blir lättare att planera ett liv vid sidan om bussen, speciellt som deltidare...

Det är större sannolikhet att de som jobbar heltid får de kategorier som de sökt än de som jobbar deltid. Samtidigt går det att taktiksöka "valfritt, *" och därmed öka sannolikheten för de andra önskemålen.

Jag vet att det finns delade meningar om systemet. Det är en stor förändring. Tidigare har det funnits fasta tjänster och en del av kritiken mot detta system är att alla måste söka, det är ingen frivillighet. Enligt företaget måste alla vara med för att det ska bli så rättvist som möjligt. Läs mer på [slussen.nu].

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack, nu blev jag lite klokare.

2008-10-12 @ 19:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.