Delad fredag 3 - 53:an

Klockan 14.50 tar jag T-banan till Slussen. Går till rastlokalen och skriver ut tjänstespecifikationen. Går upp till 53:ans hållplats där bussen redan står, trots att jag är tre minuter tidig. Hälsar på föraren och sätter mig tillrätta. Loggar in på Access. Eftersom den förre föraren glömt logga ut loggar jag först ut honom. Det är rätt smidigt med Access, än så länge.

Rullar iväg från Slussen enligt tidtabell. Turen går till Finnberget och det är lagom mycket folk. Parerar för guppet precis efter Danvikstullsbron, har märkt att bussen hoppar till om man kör snabbare än 30 där - vet inte om det är så för alla bussar. Möter en buss nedanför Danviksklippan och tycker att min buss rullar bakåt lite - vilket inte är bra. Den ska driva framåt, inte rulla bakåt. Gör några diskreta tester, men hittar inget fel - så det verkar vara i sin ordning. Kommer fram till Henriksdalsberget lite försenad och avgår efter att större delen av passagerarna gått av. Tittar på bussens omlopp via BussPC:n och ser att den ska rulla till 06-tiden, som 96:a. Kör vidare mot Finnberget. Gör en rulla bakåt test i backen upp till Finnberget, men bussen driver fint, så jag skriver av det problemet. Vänder bussen och släpper av passagerarna. Rullar sedan tillbaka mot stan, via Henriksdalsberget.

Vid Ersta sjukhus börjar kön. Det är fullt med bilar och jag ser hur minustiden ökar. Glider fram långsamt ner mot Slussen, blir tio minuter sen. Försöker att lugnt köra ikapp och lyckas ta igen några minuter. När jag kommer fram till Roslagstull ligger jag i tid, i varje fall ingen missad avgång. Köerna börjar igen vid Vasagatan. Eftersom jag inte reglerat bort all försening byggs den på ytterligare. 12 minus till Slussen. Håller 12:an till Henriksdalsberget. Avgår i tid, men gör ett extra stopp vid hållplatsen för att en trafikant kommer springande. Kör ner för berget och bort till Danviksklippan. Fortfarande kö, om än inte lika långsam. Kommer fem minuter sent till Slussen.

Vid Slussen står föraren och pratar med trafikvärden. Eftersom min buss har fel blocknummer, jag kom bakifrån när jag gick på och hade ingen möjlighet att kolla eller ens tanke på att det var fel, står han kvar. Han kommer fram till dörren och frågar vilket nummer, och jag säger vilket nummer det är. Han frågar om det är mycket förseningar och jag säger att min försening berodde på köerna på Vasagatan. Han gör inga anspråk på att ta bussen, så jag meddelar RTL att jag inte är avlöst. Tömmer på folk och kör fram, eftersom RTL säger att föraren nog fastnat någonstans. När jag kommer av och pratar med föraren på hållplatsen inser vi att han skulle ha min buss, men att blocknumret var fel. Så han rusar dit och tar över. Förlorade inte så mycket tid. Om inte annat visar det hur blocknumret används för att identifiera rätt avgång. Det är lätt att glömma ställa in det, men i fortsättningen ska jag dubbelkolla om jag kommer till en buss bakifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.