Första skarpa användningen av Access

Sedan en dryg vecka är Access-systemet i använding. Just nu är det bara de som köpt säsongskort via nätet som har fått Access-kort. De är gula. I fredags var första gången som jag som förare var med om att systemet användes skarpt. Logga in har jag gjort sedan i mitten av augusti, men nu kommer passagerarna och håller upp sina färdbevis så att jag får visera dem. Det är ett smidigt system, även om det inte fungerar på alla bussar ännu. Biljettautomaten är kopplad till BussPC:n och hämtar information om zon, linje och hållplats från den.

Det enda jag egentligen noterade som problematiskt i användningen är att vi har två läsare. Den ena läsaren sitter på biljettautomaten vid sidan om mig. Där ser jag om biljetten inte är giltig. Det finns olika sätt att se det på - antingen genom en lampa som lyser grönt vid giltig biljett och rött vid ogiltig, eller i displayen. Displayen meddelar om biljetten är ogiltig. Dessutom piper maskinen - ett pip för godkänt och två för ogiltigt. Den andra läsaren sitter snett framför mig. Problemet är kopplingen mellan den separata läsaren och biljettmaskinen. Jag kan inte se den separata läsaren utan måste förlita mig på att jag hör pipet eller pipen. Inte ens vid ogiltig biljett syns det på displayen framför mig. Jag får luta mig lite för att se. Lite dumt - men det går kanske att rätta till...

Testade själv och fotograferade min interaktion med systemet (i tom buss, regleringstid), se nedan.










Sammanfattningsvis. Access känns mer 2000-tal än stämpeln. Det är svårt att komma ihåg att logga ur systemet, men inte värre än att jag tar fram mitt operatörskort i god tid innan ändhållplats för att inte glömma. Det finns fortfarande vissa småsaker att titta närmare på för att systemet ska bli helt användarvänligt - kopplingen mellan biljettmaskinen och den separata läsaren är en sådan sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.