Lördagsbuss, del 1

Kommer till hallen klockan 05.30 med linje 96. Har tappat min mobiltelefon, tror jag i varje fall - eftersom jag definitivt inte har den med mig. Är övertygad om att jag hade den när jag gick hemifrån. Nåväl, jag plockar ut en buss. Får en H18E och kör ut den ur hallen för sedvanlig säkerhetskontroll. Inga fel alls på bussen, så jag rullar runt kvarteret bort till 66:ans starthållplats. Avgår enligt tidtabell och håller nollan hela vägen till Reimersholme. Regleringstid. Vänder och kör tillbaka till Sofia. Får en Svenska Dagbladet av en kille som ska ut och köra motorcykel, jag tackar honom, allt är stängt så en morgontidning är välkommen. "Jag har inte plats för den här på MC:n", säger han. En gest som gjorde mig glad.

Klockan är 06.57 när jag stannar vid Spårvagnsmuseet. En förare går ombord genom bakdörren och vill lösa av mig. Kollar så att det inte blivit fel på tjänsten. Han blir lite uppgiven när han inser att han kommit en timme för tidigt till jobbet. Jag beklagar och kör vidare.

Det är en lugn morgon. Några få trafikanter som åker från Reimersholme till Zinkensdamm. Därefter några som kliver på och åker hela vägen till Sofia. För avlösning vid Spårvagnsmuseet, av föraren som varit en timme för tidigt på jobbet. Han hade dock fått köra in en buss, så det var ju bra.

Hämtar efter pausen ut en ledvagn. TX undrar om jag har rätt blocknummer, 406, vilket jag har. "Va, 406. På en lördag?", säger hon. Jag tittar igen och vidhåller. Så jag får buss 5389, en MAN, som jag inte kört så ofta. Det borde vara den första MAN:en som levererades till Söderhallen? Går upp till facken och går till bussen. Kör ut den och gör säkerhetskontroll. Inga problem här heller, så jag glider iväg mot Åsögatan riktning Södersjukhuset. Avgår i tid och får några få passagerare vid Skanstull. Det är fortfarande tidigt för att vara lördag, verkar det som. Kommer till Södersjukhuset och reglerar i runt nio minuter innan jag kör iväg mot Karolinska. Avlösning vid Slussen, därefter rast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.