Luften gick ur igen... och igen... och igen... - sen kväll med buss del 2

Efter ett varv på fyran som avslutades med tomkörning genom Södra länken var det dags för några varv på 43:an. Jag beger mig ner till Slussen och fångar 43:an riktning Tanto. Det går bra - är lugnt på stan. Första varvet ligger jag lite minus, men det reglerar sig till andra varvet. Ligger några minuter plus innan avlösning, men fastnar vid trafikljuset vid infarten till Södermalmstorg vid Slussen och kommer fram precis enligt tidtabell.

Därefter paus. Fångar en trea som jag sedan kör till Karolinska och tillbaka till Södersjukhuset. Några överförfriskade norrlänningar åker med och jag är tvungen att säga till 40-åringarna att inte hänga sig i stolparna, som sjuåringarna brukar hänga. Tänk om jag bromsar och han kommer flygande. Det var faktiskt lite för stökigt för min smak, men vissa av dem var riktigt trevliga. De hoppade av vid Slussen på jakt efter mer sprit kl 24.50 på natten.

Efter Södersjukhuset tommar jag in till hallen och ställer bussen på gården. Rast. Passar på att ta en powernap - svårt att somna, men efter 20 minuter ringer min telefons alarm och jag inser att jag faktiskt somnade. Saved by the bell. Går ner till Nackagatan och hör en buss komma - det är min buss - en 96:a riktning Odenplan.

Buss 5063. Byter några ord med föraren och han säger att vi kommer sluta samtidigt på Slussen 27.42 (03.42). Jag sätter mig tillrätta och glider iväg. Kommer till Odenplan i tid och svänger runt. Inväntar avgångstid. Två passagerare och jag glider iväg mot Stureplan. Efter Stureplan måste jag stanna vid rödljus. Då händer det. Luften i krets ett och två försvinner igen. Samtidigt. Jag stänger av motorn. Pumpar ur luften. Anropar RTL. Startar motorn. Lägger i optimerat varvtal och säger till mina två passagerare att jag har lite problem. Till slut ökar dock trycket. RTL ropar upp. Meddelar om problemet och operatören säger att jag ska vara vaksam på det.

Kör vidare och manometrarna visar att trycket ökar. Vid Slussen ligger jag minus fyra. Många som ska ombord. Åker iväg mot Folkungatan, stannar vid Ersta sjukhus. Då händer det igen. Luften går ur. Jag laddar upp trycket igen. Inte optimalt läge, mitt i natten. Det är troligen en ventil som låst sig, men jag får upp trycket igen och efter att jag har gjort ett litet läckage test som visat på att luften inte försvinner med motorn igång under körning, kör jag vidare. Skriver dock felrapport.

När jag blir avlöst klockan 27.42 vid Slussen berättar jag om felet för avlösande förare. Han är dock inte speciellt orolig, verkar vara sådant som händer. Så jag går av och tar 96:an från motsatt sida mot Sickla Udde. Går sedan hem eftersom nästa nattbuss går först om en timme.

---
När jag tittar in i verkstaden på Söderhallen några dagar senare såg jag att 5063 stod där. Flera dagar stod den där, så jag hoppas att de åtgärdar problemet.

Kommentarer
Postat av: Linus

Konstigt det här, verkar som att problemen börjat de senaste månaderna? Jag har aldrig råkat ut för det när jag kört (vilket iofs inte är så länge)



/Söderkollega

2008-09-26 @ 21:42:02
Postat av: Mårten

Ja, det är lite konstigt. Jag har råkat ut för det på två olika bussar - 5063 och 5113. 5063 är nog åtgärdad nu.



/Mårten

2008-09-27 @ 06:16:04
URL: http://digitalspegling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.