Luften gick ur igen...

Har precis stannat vid rödljus på Rosenlundsgatan med en H18E. Kör 74:an och ser fram emot 23 minuter paus och resa för att fånga en 76:a mot Ropsten. Sitter där och väntar på grönt ljus, har bromspedalen nere. Bakom mig en ständigt ökande kö av bilar. Plötsligt - ett pysljud. Manometern för lufttryckskrets ett ner till två bar. Den andra ner till fyra. Jag slår på varningsblinkers, står mycket sämre till än förra gången det hände - för en vecka sedan. Nu vet jag vad jag ska göra. Informerar passagerarna och stoppar motorn. Pumpar ur luften.

Släpper av en passagerare som vill ta fyran istället - det är bara några hundra meter kvar av linjen - och jag står några meter från hållplats. En av passagerarna kommer fram och pratar med mig, undrar vad som hänt. Jag berättar. Startar motorn igen, sätter den på optimerat varvtal och sakta laddas trycket upp. Det når till sex bar på båda, men jag kommer inte iväg. RTL ropar upp. De säger som de brukar, ger rådet att pumpa ur all luft. Jag säger att jag gjort det men att jag inte kommer iväg ändå. Dessutom ligger en kretsen lite under sex bar. Sedan inser jag att bussen inte kommer flytta på sig om jag inte slår av det optimerade varvtalet, en knapp som jag måste trycka in. Optimerat varvtal för effektiv uppladdning av lufttryck. Slår av den och rullar. Säger det till RTL.

Vi pratar vagnbyte, men eftersom trycket är okej (dvs det sjunker inte och stiger med kompressorn igång) när jag kör de sista hundra meterna väljer jag att låta den avlösande chauffören avgöra. Kommer fram till Torkel Knutssongatan och släpper av de sista passagerna. Berättar om lufttrycksproblemet:

Chaufför: Du vet att det är körförbud i sådana lägen?
Jag: Jo, men trycket laddades upp igen och jag skulle bara köra några hundra meter - den håller trycket, det ökade till och med. Du får avgöra om du vill ha vagnbyte.
Chaufför: Jag var med om det flera gånger på det garage jag jobbade på innan. Det är bara att ställa bussen. Men jag förstår dig, nu var det ju inte så långt du skulle
Jag: Nej, precis. Det verkar hända lite då och då med de här bussarna?
Chaufför: Jag ska hålla koll på det. Jag skriver felrapport på det. Tack för att du sa till.

Några tankar: När jag pratade med en annan chaufför sa denne att han inte varit med om det någon gång. Det är kanske inte så vanligt - fast jag har råkat ut för det två gånger. Vet inte om det var samma buss, glömde ta numret förra gången. Men nu vet jag vilken buss det är. Spärrventilen slår till, så det är egentligen ingen fara. Dessutom laddades trycket upp. Undrar vad det är för fel. Vilken ventil är det som låser sig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.