Ut mot Djurgården: På 47:an och 69:an en söndag i augusti

Biogasboggibussen jag tar ut från hallen har en trasig baklykta. Bromsljuset fungerar, men jag tycker att det är dumt att ta ut en trasig buss och ber att få byta. Får 7525 som står på rampen. Bättre. Anropar RTL och frågar om lämplig körväg, det varierar från dag till dag om Centralbron ska användas eller inte. Föreslår själv tomkörning via Slussen och Tegelbacken och RTL-operatören tycker att det låter bra.

- Jag hörde att det var något evenemang på Sjöhistoriska, ska jag köra 69:an, frågar jag
- Jag har precis fått ut sju ledvagnar från Hornsberg som ska gå på 69:an, så kör du 47:an mot Waldermarsudde så länge. Vi meddelar om det blir någon ändring. Du får säkert köra 69:an senare.

Sju ledvagnar, tänker jag. Det är ganska mycket. Går i trafik vid Centralen som en 47:a mot Waldermarsudde. En 47:a har precis lämnat, så jag pratar med trafikvärden. Trevligt. Stänger av motorn och fyller bussen. Kör iväg. Vänder vid Waldemarsudde och tommar in till stan igen. Pratar vidare med trafikvärden. Fyller bussen igen och kör ett varv. Ställer upp bussen vid Vasagatan på returvarvet. Verkar som att det är mindre folk - så jag springer och köper en kopp te - har 12 minuter paus.

Kör fram och tar ombord passagerare. Rullar till Waldermarsudde. Mycket mindre folk nu. På tillbakavägen möter jag tomma 47:or. 69:orna är däremot fulla med folk. Anropar RTL och frågar om jag ska köra 69:an istället och får som svar att det går bra. Någon minut senare går ledarturen ut och styr om 600-omloppen till 69:an. Vi ska köra från Centralen. Jag är nästan framme vid Centralen. Skyltar upp extratur och tar ombord folk. Fyller hela bussen, lämnar kvar folk. Lika mycket människor vid Sergels torg. Jag anropar RTL och meddelar att det kanske behövs en tom buss vid Sergels torg. Pratar med en kille som berättar att det är DN-dagen med artister på Sjöhistoriska.

Vid Källhagen går hälften av passagerna av. Resten åker med 200 m till Sjöhistoriska. Kör vidare till Kaknästornet och tar en mikropaus om 30 sekunder innan jag vänder tillbaka in mot stan. Nu möter jag fullastade ledvagnar. Vänder och kör fram till Centralen. Ledarturen gör en konstig gest som jag tolkar som kör så långt fram du kan för du har en ledvagn bakom som måste få plats. Släpper ombord passagerare. Bussen blir full igen. Stannar inte vid Sergels torg, men däremot vid Skeppargatan och Djurgårdsbron. Passagerarna som går ombord tackar för att jag stannade, tre bussar hade passerat dem. Jag förklarar att det är många som ska ut till Djurgården och att vi har många bussar i trafik.

Samma rutin som förra varvet. Stannar vid Källhagen. Hälften av passagerna går av. Fortsätter till Sjöhistoriska. Resten av passagerna går av. Får förslaget att ställa bussen och följa med på konserten, men jag avböjer vänligt. Njuter av solen och sensommarvädret. Vänder vid Kaknästornet. Kör in mot stan. Vid Centralen vinkar Trafikledaren mot mig och frågar om jag vill köra 47:an ut till Skansen och sedan ta en tidig lunch. Visst säger jag. 15.15 ska jag vara vid Kaknästornet.

Kör ut mot Djurgården. Pratar med en trafikvärd som åker med - får reda på att igår hade de 13 ledvagnar i trafik eftersom det var Robert Wells på Skansen. Rast - vid Skansen. Passar på att spana in spårvagnsgaraget och tar en fika på terassen med utsikt mot Skeppsholmen. Skönt. Det går att ha det sämre efter en hektisk förmiddag ut mot Djurgården på 47:an och 69:an en söndag i augusti.

Kommentarer
Postat av: HornsbergsAnton

Körde en av ledvagnarna och det var tokigt mycket folk. Det tog mig 20 min att köra mellan Sjöhistoriska och Berwaldhallen.. Berodde iof på alla som envisades med att ta bilen ut dit. Det var för övrigt en upprörd dam som tyckte att vi skulle ha satt in extravagnar då det var så mycket folk :)

2009-08-19 @ 13:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.