Bromsbekymmer på ledbuss

Tar över 7011. Söndagskväll. Har jobbat dag tre dagar och fjärde dagen blir det intjänst. 7011 är bussen jag väntat på att köra, eftersom den har en likadan förarstol som den i boggibussarna - luftavfjädrad. Föraren jag löser av säger "Den börjar plinga och det är svårt att få tyst på den". Jag sätter mig tillrätta. Stänger dörrarna och rullar iväg på sista raden för helgen - en tvåa mot Norrtull.

Kommer 50 meter, sedan börjar den plinga. Eftersom jag vet att det ibland går att få tyst på det genom att lägga ur växeln och ansätta p-bromsen provar jag med detta. Jodå, fungerade bra. Manometrarna visar bra tryck och inga varningslampor lyser. Lossar p-broms och lägger i växeln. Glider ljudlöst ner mot Räntmästartrappan. Bromsar. Plöstsligt, tillsynes godtyckligt kommer pling-ljuet tillbaka. Nej, det var visst en passagerare som tryckte på stannarknappen. Men nu börjar det plinga igen. Stannar vid hållplats.

I med p-broms igen. Varningen slutar ljuda. Lossar och i med växel. Rullar iväg. Så där håller det på. Vid Odenplan hör jag att det pyser ovanligt mycket när jag har dörrarna öppna. Kollar på det vid Norrtull, jo det stämmer. Arbetstrycket är dock lagligt och det faller inte när jag har motorn igång, så jag rullar. Anropar RTL och meddelar problemet. Säger att många förare har skrivit på det, har sett det i servicehäftet - det verkar dock som att de mest skrivit om plingandet, inte om en eventuell luftläcka. RTL-operatören svarar att vi inte behöver hitta orsaken, det gör verkstaden, men jag ska vara vaksam och kontakta dem igen om det blir värre.

Sista varvet för kvällen. Jag öppnar dörrarna vid Norrtull. Går ut. Jo, det pyser fortfarande. Stänger av motorn. Trycket håller sig på grön nivå. Startar. Lossar p-bromsen. Stänger dörrarna. I med växeln. Och iv... bussen står kvar. Obönhörligt. Kollar spärrventil. Inte aktiverad. Dörrbromsen släpper inte. Funderar på om jag har nödvändig nyckel med mig. Trampar ur luften för att se om någon ventil hängt sig, som kan ske på H18E. Laddar upp trycket igen. Tanken slår mig att det är mitt i natten - vad ska jag göra. Nej, släpper inte. Anropar RTL. När RTL frågar vad jag tror att det beror på  släpper dörrbromsen. Jag meddelar att jag rullar hemåt - som en tvåa i trafik - och RTL-operatören tackar för det.

Lämnar bussen till rangeringen. Ínformerar om problemet, så att de inte blir stående. Släpper det sedan och beger mig hemåt.  En dag som avslutades med bromsbekymmer på ledbuss är över.

Några tankar: Ett problem med varningssignalen i bussen är att allt låter likadant - det går inte att avgöra om det är ett allvarligt fel, eller någon som vill gå av - i varje fall inte på 7011. Jag tog flera gånger fel på varnings- och barnvagnssignalen. Samtidigt fick jag ingen mer information på displayen, inga gula lampor - utan ikonerna blinkade. Kanske var det bara en lite läcka - den var ju ok att köra med eftersom kompresson orkade hålla lagligt arbetstryck. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.