Fel databas i bussen

7517 kommer till Sergels torg. Föraren som lämnar över är glad, dagen är slut - det är fredag eftermiddag och en ledig helg hägrar. Jag frågar om allt är som vanligt på 59:an och han svarar glatt "Ja, du ska till Solna". No shit, tänker jag och svarar "jaha, okej - jag får väl gissa mig till resten". Vi säger hej då och jag tar över. 7517. Boggibuss. Det sitter en lapp på förarplatsen "glöm inte att detta är en boggibuss". Känner på stolen. Nej, luftavfjädringen fungerar inte. Stänger dörrar, lossar P-broms, behöver inte ta fullt rattutslag utan glider iväg med ett litet kontrollerat svep. Kollar monitorerna. Inser att omloppet på BussPC:n inte fungerar - kör på extratur. Jaha, okej.

Turen till Karolinska går utmärkt. Lyckas få luftavfjädringen att fungera på förarstolen - låsningen var intryckt och efter lite pillande på knappen för fjädringen kommer den igång. Jag känner mig lugn och avslappnad där jag kör Sveavägen fram. Lagom med folk. Stannar vid Karolinska. Anropar RTL för att få rätt avgångs- och regleringstider - har tappat min körspecifikation. Får reda på att jag har avgångstid först 20 minuter senare och får även hålltider för Centralen och Slussen, så jag kör bort till bussparkeringen och inväntar avgång. RTL ändrar så att omlopp 820 läggs in. Avgång på 47:an står det på bussPC:n. Inte rätt, så jag anropar RTL igen.

Bildtext: Jag antecknade på en lapp. Avgång 13.02. Centralen 13.25. Slussen 13.33. Malmgårdsvägen 13.49. Avg. 13.55. Slussen 14.06. När jag tog bilden upptäckte jag att en tidigare förare också skrivit ner liknande - lappen med svart text. Den nedersta lappen är en påminnelse till mig själv om omlagd körväg  - ta Vasagatan.


- Ni la till omlopp 820 men det verkar inte stämma, PC:n vill skylta upp som en 47:a, kom
- Å nej, har den bussen fel databas också. Det är flera bussar som har problem med det idag. Vet inte vad det är idag. Du får köra extraturer, så ska jag inte lägga mig i, kom
- Det är uppfattat, jag kör extraturer på 59:an och meddelar avlösaren att så är fallet, kom
- Det är taget, jag säger klart slut

Bildtext: Omloppet är rätt, men databasen är fel. Skulle vara 59:or denna dag, istället för 47. Lösning: Extratur.

Bildtext: BussPC:n tog emot trafikinformation om den stundande omläggningen under Pride-paraden. Innerdisplayen visade information vid hållplatser.


Solen skiner. Pride-flaggorna fladdrar. Passar på att ta några bilder på bussen, innan jag kör fram till hållplatsen och tar ombord passagerare. Avgår tidtabellsenligt. Vid det andra rödljuset har jag grön pil. En silverfärgad bil gör en u-sväng framför mig och jag tvingas att bromsa. Andra gången jag ser en sådan manöver på samma dag, första gången var på S:t Eriksgatan och då höll bilen på att krocka med en bil som hade grön pil. Deja vu, men nu är det jag som får bromsa. Ingen fara, jag bromsar mjukt, men noterar beteendet. Sedan sticker bilen som en pil. Jag ser att nästa trafikljus lyser rött och tänker "det där blir en rödljuskörning" och har jag inte rätt - bilen fotsätter förbi ljusen trots bilar som har grönt från vänster. Den stannar dock några meter bakom ljuset. Stressad förare, tänker jag. När jag kommer fram till Norrtull hamnar jag jämsides med bilen. Ser att framsätespassageraren har ett obältat barn i knät. Kanske var föraren inte van vid Norra länken-omläggningarna - men ändå... hade det smällt, vilket det kunde ha gjort flera gånger under den korta tid jag hade uppsikt över bilen, hade det gått illa.

Silverbilen försvinner och jag tänker mer på linjen och att parera tiden så att jag slipper reglera för länge någonstans. Centralen. Bra, i tid. Informerar om omläggningen eftersom extraturerna inte skyltar upp med omlagd körväg. Inte minst för att jag själv ska komma ihåg att svänga rätt. Bra övning. Ingen går dock av på de omlagda hållplatserna. Kommer ihåg att svänga höger på Folkungagatan och sedan in på Nytorgsgatan. Volvon som jag blockerat för att jag ska kunna ta svängen utan att gå in i något smiter förbi när den får plats i korsningen. Samtidigt kul med boggibuss i svängarna - får tänka buss. Ut på Ringvägen, ner på Ljusterögatan och i mål. Några minuters regleringstid. Avgång. 

Svängen från Ringvägen in på Södermannagatan är snäv och jag borde ha lagt mig i mitten av gatan och blockerat - det är mycket trafik. En lastbil ser dock att jag ska svänga, stannar bakom mig och blockerar vänster körfält. Tackar för det. Kommer till Slussen och blir avlöst. Informerar om extraturen och att det är fel på block-informationen. Går av passet. Tänker inte mer på den felande databasen, silverbilen eller den snäva svängen som jag borde tagit annorlunda. Släpper det - man får ha en professionell teflonattityd - och laddar för tvåan.

Bildtext: 7517 tidsreglerar på Karolinska



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.